• Svensk titel: Avgrunden
  • Originaltitel: Avgrunden
  • Speltid (min): 103
  • Release (Bio): 2023-09-15
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-12-18
  • IMDb: Avgrunden

Frigga är säkerhetschef i Kiirunavaaragruvan och fullt medveten om att gruvdriften som ligger bakom de frekventa skalven i Kiruna någon gång kommer att sluka hela staden. Det är ju trots allt på grund av den rasrisken som staden håller på att flyttas. Men alla invånare har inte tagit sig för att flytta till Nya Kiruna ännu och när skalven blir större och större står de alla inför en potentiell katastrof.

Samtidigt försöker hon hantera en blivande ex-makes svartsjuka på den nye pojkvännen, en upprorisk dotter och en deprimerad son.

Våra grannar i Norge har under flera års tid formligen spottat ur sig underhållande katastroffilmer som “Vågen”, “Jordbävningen” och “Tunnelen” och det är inte utan att man suttit här och varit lite avundsjuk.

Jag har varit barnsligt förtjust i katastroffilmer sedan barnsben och växt upp med filmer som “Earthquake”, “Airport”-filmerna och alla de andra goa rullarna från 70- och 80-talet. Så när det börjar produceras nya filmer i samma kategori, och här i Norden dessutom, blir jag givetvis glad i hela kroppen.

Så håller vårt första riktiga bidrag i genren måttet? Jo, det tycker jag nog. Precis som i den norska filmerna är det människorna som står i centrum och själva katastrofen agerar bakgrund. Jag tycker att regissören Richard Holm gör det bra, även om jag önskar att man vågat ta ut svängarna lite till. Tuva Novotny är väldigt bra som Frigga som en realistisk hårding till säkerhetschef.

Men visst var det väl inte bara jag som uppfattade regissörens lilla hyllning till sleazeklassikern “Thriller - en grym film”? Inte bara att han valde att låta huvudkaraktären heta Frigga, men om ni tar en noggrann titt på den plakett som sitter i gruvan för att hylla hennes far så blir det väldigt tydligt att namnvalet inte är en slump. Kul liten detalj för oss inbitna filmnördar.