• Originaltitel: The Acolyte
  • Speltid (min): 300
  • Release (Streaming): 2024-06-03
  • Streamingplattform: Disney +
  • IMDb: Acolyte, The

Recension - Streaming

Karlsson har sett nya "Star Wars: The Acolyte" i sin helhet på streaming på Disney+. Kraften är mestadels stark i denna djärva, välkoreograferade och intressanta tv-serie som utspelar sig cirka 100 år före "Episod 1". Varning för förödande spoilers i recensionen.

"The Mandalorian & Grogu" ligger i pipelinen hos Lucasfilm och lär leverera på biofronten i framtiden. För hur gullig är inte baby Yoda och hur sympatisk är inte hans adoptivpappa? En ny lovande Rey Skywalker-film är också i görningen där hjältinnan ska försöka blåsa nytt liv i jediorden. Men årets stora "Star Wars"-händelse är onekligen premiären av "The Acolyte". En liveactionserie med helt nya karaktärer.

Vi förflyttas till en annan epok i "Star Wars" då jediriddarna (och deras tempel) är många fler till antalet än vad vi är vana vid. Vissa av den ljusa sidans försvarare har lite tjusigare och ljusare klädsel. Robotarna ser lite annorlunda ut och Imperiet och dess icke pricksäkra stormtroopers finns inte på stjärnkartan ännu. Bara det är uppfriskande.

Mitt under jediriddarnas dominans uppstår ett mystiskt hot. En målmedveten lönnmördare ger sig på dem en efter en. Mästare Sol (Lee Jung-jae från "Squid Game") och hans avhoppade padawan

Osha (Amandla Stenberg från första "Hunger Games") undersöker fallet. Kanske finns det kopplingar till något i det förflutna där jediriddarna gjorde en tabbe. Talangfulla Leslye Headland ("Russian Doll") sätter modigt sin egen touch på "Stjärnornas krig".

Jag tycker att "toxic fandom" har gått överstyr med otacksamma fans som klankar ner på minsta lilla löjliga grej. Personligen har jag bara två större invändningar: 1.) För korta avsnitt som istället borde ha släppts alla på en gång för ett bättre flöde. 2.) Syskonens lojaliteter svänger för snabbt åt höger och vänster, vilket tyvärr minskar sympatin för dem.

Annars tycker jag att det här är en kanonserie som kommer med många nya fräcka grejer och planeter, men ändå förhåller sig till filmseriens arv. The Strangers massaker är så mäktig! Snubben som "bara vill utöva sin religion". Jag gillar när Oshas lånesabel korrumperas och blöder av röd ondska. Jag gillar coola kung fu-jedis. Jag gillar häxkulten, "Tråden" och deras vergens. Jag fullkomligt älskar alla scener med jediriddaren Sol. Jag tycker det är intressant att jedis också kan ifrågasättas och göra fel. Till exempel hur de rekryterar sina lärljungar.

Minnesvärt Jecki-padawan-citat: "We're not defined by what we lose. We're defined by what we survive." Tänkvärt. Så överlever den här våghalsiga tv-serien den ofta orättvisa gnällkritiken så välkomnar jag en andra säsong med Darth Plagueis, The Stranger och två ambivalenta Acolyte-tvillingar. Det var ju trots allt meningen hela tiden - att fokusera på den mörka sidans lära. Inte jedis.