• Svensk titel: Sommartider
  • Originaltitel: Sommartider
  • Speltid (min): 101
  • Release (Bio): 2024-07-17
  • Tagline: The (almost) true story of Gyllene Tider.
  • IMDb: Sommartider

Låtskrivaren Per Gessle är inne i en ny guldålder. Inte nog med att hans Roxette-låtar ska bli musikal i Malmö i och med "Joyride The Musical", nu  kommer även en maxad Gyllene tider-biofilm med sjysta refränger och extra allt.

Föga förvånande heter den nästan sanna långfilmen "Sommartider", efter den odödliga sommarplågan med samma namn. Synopsis från Filmstaden lyder: "Filmen berättar den sanslösa historien bakom det legendariska svenska bandet Gyllene Tider som kommit att bli en av vår tids största popsensationer. Per är skolans ambitiösa outsider i gymnasiet i Halmstad som finner en gemenskap och vänner för livet genom musiken med MP, Micke, Anders och Göran [...]"

Regissören Per Simonsson ("Ture Sventon och Bermudatriangelns hemlighet") lyckas verkligen fånga tidsandan och fenomenet Gyllene Tider. Fokus är på textförfattaren Gessle av naturliga, dramaturgiska skäl. Jakten på kärlek är inte alltid spikrak. Sorgligt att Gessles rörläggarepappa inte supportade honom. Även om jag gärna hade sett mer av resten av bandets privatliv också. Det hade inte skadat. Och gärna gått djupare in på spänningarna inom bandet när Gessles solokarriär hägrade. Det är nog enda skavanken.

Vilka är det då som axlar rollerna i Gyllene tider? Debutanter och åter debutanter. Valdemar Wahlbeck (Per Gessle) drar det tunga lasset. Ville Löfgren (Mats "MP" Persson) och Xawier Kulas (Göran Fritzon) medverkar också. Fritzon, yngst i bandet, är filmens comic relief. Lancelot Hedman Graaf (Anders Herrlin) och Phoenix Parnevik (Micke Syd) fyller pretty-boy-kändis-kvoten. Ella Tiritiello är med på ett hörn som den legendariska Roxette-sångerskan Marie Fredriksson. Fick de till  halländskan och bandkänslan? Jodå. Alla nykomlingar gör faktiskt ett utmärkt jobb som skådisar.

"Sommartider" är en njutbar bilda-band-historia om Sveriges kanske bästa popband någonsin. Soundtracket är grymt bra, så klart. Filmen är lätt att tycka om. Den lär bli en braksuccé eftersom flera generationer svenskar fullkomligen älskar bandets musik. Gyllene Tider ÄR svensk sommar per definition.

Tycker de ska göra en Roxette-film också med samma välcastade skådespelare som gestaltade Gessle och Fredriksson med bravur. Sätt igång med manus omgående, tack.