• Originaltitel: The Incredibles
  • Speltid (min): 115
  • Release (Bio): 2004-11-12
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-03-16
  • Tagline: Save The Day

Om Pixar och Disney går ihop så kan det bara bli bra. Superhjältarna är förbaskat bra på alla sätt och vis. Det är bara att erkänna. Allt är perfekt, helt enkelt. Fullkomligt.

Inte långt efter succén med Hitta Nemo, dundrar Pixar in ytterligare en animerad film på vartenda boxoffice världen över. Till det kan man också räkna en Oscar till den inte allt för erfarna Brad Bird samt en statyett för bästa ljud. Superhjältarna skiljer sig ljusår från Hitta Nemo. Där Hitta Nemo var en ren familjefilm där småttingarna skrattar så de kiknar, är Superhjältarna ganska så mycket mognare. Trots den gigantiska glimten i ögat, balanserar man på en nivå där det är tillåtet att antingen lägga sig under eller ta steget ovanför. Väl där uppe kan du om du vill, fundera över symbolik och samhällskritik, men känner du att du inte orkar, går det alltså lika bra att avnjuta showen i all enkelhet.

Animationen är häpnandsväckande. Snabba klipp och miljöer som rusarförbi; miljöer som i vissa scener för tankarna till jetcykeljakten i Stjärnornas Krig. Makalöst snyggt för en som är glad om datorn orkar med avancerade spel från år 2000. Funderar man lite på det, blir hela den nya vågen av animerad film ännu mer imponerande. Fasen vad gammal man börjar bli (Titta pappa, de kan göra film med en dator!).

Superhjältarna är inget annat än äventyr om superhjältar, ett sådant äventyr som Spindelmannen aldrig blev. Självklart måste varje sann filmälskare äga den i samlingen så att man kan njuta av den igen och igen. Och igen.

Jesper Isaksson