Outfoxed

• Svensk titel: Outfoxed
  • Originaltitel: Outfoxed

12 oktober 2004 kl.18.25- Kim Ekberg, Norrköpings filmfestival

Årets upplaga av flimmer har en specialinriktning, som detta år råkar vara det politiska tillståndet i USA. Dels så visas Michael Moores filmer där landet hårdgranskas (Bowling for Coulombine och Farenheit 9/11 finns tidigare recenserade på Tellusfilm) men också ett par filmer av lite mindre mått. Outfoxed tillhör den sistnämnda kategorin, och filmen handlar, som namnet antyder, om Rupert Murdochs vinklade tevekanal Fox News.

Fox News sägs vara en kanal som visar balanserade och rättvisa nyheter, vilket är ett faktum som Robert Greenwald totalt sönderanalyserar i filmen Outfoxed. Filmen visar, liksom Michael Moore, ingen nåd, och Fox News släpps inte iväg förrän den är helt sönderkritiserad och mörbultad. Filmens stora problem är dess ringa nyhetsvärde, I alla fall i Sverige, för här har det väl till skillnad från i Usa, inte undgått någon att Fox news bara sänder vinklade nyheter. Så nyhetsvärdet i spektaklet är väl ungefär lika med noll, men underhållande blir det. Och filmen kan ses som ett humoristiskt kollage över kanalens enfaldighet. Särskilt roliga är två specifika scener. I den första får man se president George Bush berömma den påstått opartiska reportern, och tala sig varmt om dennes fru, detta följt av ett typiskt bushskratt och en stenseriös min. Den andra scenen går ut på att en av Fox´s stjärnanalytiker ska intervjuva en son till ett offer vid 9/11. Men plötsligt börjar ynglingen vädra sina egna åsikter, vilka starkt motsätter sig kanalens ståndpunkt. Värden blir mer och mer osäker, för att till sist bryta ut i ett raseriutbrott skrikandes håll käften upprepade gånger. Superdråplig, javisst, och det är här Outfoxed har sin stora förtjänst. Detta blir aldrig en djup samhällsskildring, men ett par timmars förströelse duger den gott åt.