Maria full of grace

• Svensk titel: Maria full of grace
  • Originaltitel: Maria, Llena eres de Gracia
  • Speltid (min): 100
  • Release (Bio): 2004-10-29

Maria full of grace är en helt underbar film. Filmen är både ruggigt genomtänkt, ingenting känns överflödigt. Och så vållar den till diskussion, för ingen som ser filmen lämnar salongen oberörd. Ingen lämnar biografen utan att åtminstone diskutera innehållet en gång. Det märks inte på någon punkt att detta är en debutfilm, det finns inte en tillstymmelse till osäkerhet från filmskaparens sida. Maria full of grace är ren och skär filmkonst.

Filmen kretsar kring den 17åriga colombianska kvinnan Maria, som arbetar slaviskt på ett floristföretag. Hennes liv är hårt, både på jobbet och hemmavid, och så plötsligt en dag så får hon nog. Hon avsäger sig sitt jobb, för att tjäna storkovan som knarkkurir. Detta är ett riskfyllt jobb som går ut på att smuggla knark i sin egen kropp, man riskerar både att åka fast och att dö. Detta är särskilt skrämmande eftersom detta är en företeelse som äger rum i verklighetens Columbia, dagligen. Verklighetens knarkbossar borde darra i sina dyra skinnfåtöljer, för Maria full of grace kommer blossa upp en riktig moralpanik.

Maria full of grace är inte bara en fantastisk kommentar till situationen för unga tjejer i Columbia, utan även en fantastisk filmupplevelse, full av mästerliga scener. Scener som den när Maria tvingas svälja ett sextiotal knarkbehållare är både skrämmande och rörande. Fotot är liksom musiken lågmäld och obemärkt, och riktar istället uppmärksamheten på filmen som sådan. Detta är en stilstudie i hur en film ska göras, så respektingivande att det inte finns ord för det. Jag tror att Joshua Martson och jag kommer att ha många fina stunder tillsammans i framtiden.