Headrush

På Norrköpings filmfestival så hålls en tävling där utvalda filmer tävlar om publikens pris. Publiken får välja vad filmen ska få för betyg, på en skala från ett till fem, sedan så är det den filmen med högst medelbetyg som segrar. Den fantastiska lettiska filmen Pitons är en film som är med och tävlar, en annan är Headrush som är en Irländsk gangsterkomedi, stöpt i samma mall som Trainspotting, fast lättsammare då. Lite mer som Guy Ritchies filmer om tankspridda småtjuvar. Lite så är Headrush uppbyggd, och det verkar som upplägget faller publiken i smaken, det blir många gapskratt, och det skulle inte förvåna mig om den här filmen tar hem priset i tävlingen.

Inte för att jag finner någon större behållning i att se misslyckade småtjuvar röka på och göra bort sig. Jag älskar Pulp Fiction, och Lock Stock and two smoking barrels hade sina behållningar. Men det här kan jag inte gilla. Det är helt enkelt för plumpt, för tramsigt, och filmen saknar helt karaktärer som skulle kunna uppenbara sig i verkliga livet. Knarksmuggling och kärlekskranka gangsters står på menyn, och visst kan det bli lite småroligt ibland. Men oftast så är det väldigt uttråkande. Folk som röker joint och hittar på korkade planer är helt enkelt inte roliga, det fattar till och med Guy Ritchie. Så varför den här filmen finns är ett smärre under. Att sedan fotot är ganska så uppfinningsrikt, och scenernas uppbyggnad är imponerande rör mig inte i ryggen. Headrush kanske är rolig nu, men om tio år så kommer ingen att minnas den. Sorgligt nog är detta bara ännu en film i mängden. Jag väntar fortfarande på att Tarantino ska återvända till gangsterfilmsgenren och läxa upp alla härmapor.