Pitons

• Svensk titel: Pitons
  • Originaltitel: Pitons

Pitons, eller Phyton som den heter i den engelska översättningen, är en film om disträ. Full till bristningsgränsen av förvirrade människor som gör konstiga saker. Det blir ofta roligt, om än inte fartfyllt. För är det någonting Pitons inte är så är det en fartfylld fars. Varje scen får ta den tid den behöver, och det jäktas inte i onödan. Det krävs inte hysterisk reklamfilmsklippning och skämt som avlöser varandra för att göra en rolig film. Det krävs bara att regissören lägger ner sin själ i filmen, och det är fallet i Pitons.

Filmen är ett löst sammanhängande pärlband av olika situationer som vitt skilda människor försätts i under en helt vanlig dag. Filmens bas är en skola/hyreshus, där en rad dramatiska händelser äger rum under dagen. Ett snuskigt skämt gör att skolans rektor bestämmer sig för att inte låta någon av eleverna gå innan gärningsmannen står funnen. En fotograf med en pytonorm och en deprimerad apa försöker föreviga barnen på bild. En man jagar en galen bäver på hustaket. Pitons är full av halsbrytande scener som avlöser varandra så skickligt att självaste Kustrica skulle bli grön av avund. Pitons innehåller många fantastiska scener som skulle kunna göra den till ett mästerverk. Dessvärre är det just detta som drar ner filmen ett snäpp på betygskalan. Om filmen inte skulle varit så repetitiv så skulle den vara långt mer fantastisk. Det blir helt enkelt lite för mycket godis för ögonen och själen, tillslut så blir man trött. I lagom doser så är dock Pitons balsam för själen, ett fantastiskt hantverk som få kan efterlikna. Synd dock att det upprepas i så stor mån. Annars hade en modern klassiker varit född.