Men In Black 2

• Svensk titel: Men In Black 2
  • Originaltitel: Men In Black 2
  • Release (Bio): 2002-07-31
  • Tagline: Coming To Rid Your Earth of the Scum of the Universe... Again!

I ärlighetens namn, det är tråkigt med uppföljare. Har det någonsin gjorts en riktigt bra? Visst, man kan tvista om Gudfadern, Terminator och några andra men de är knappast uppföljare utan fortsättningar på historier som aldrig avslutades. Men in Black från 1997 var inte en film som kändes oavslutad. Snarare tvärtom. Man knöt snyggt ihop påsen på slutet på ungefär samma sätt som filmen började då den gamle alien-jägaren pensionerades eller "neuraliserades". Så varför kommer det då en film med samma namn två senare fast denna gång följd av ett sifferprefix? Sanningen är som alla redan vet, pengar. Pengar i sig är det väl inget fel på men jag tror att hade filmmakarna haft någonting att berätta med den här filmen skulle man tjäna minst lika mycket pengar. Man har trots allt haft fem år på sig att hitta på något nytt och fräscht men resultatet luktar gammalt och unket.

Den här gången ska Will Smith och Tommy Lee Jones hitta något som kallas för "ljuset" som finns någonstans i New York. Hittar man det inte innan den brömda klockan tickat ner till noll så går planeten tellus åt helvete. Samtidigt försöker Lara Flynn Boyle också få tag i "ljuset" med motiv som var rätt luddiga. Som jag förstod det skulle hon förstöra en annan planet men filmen är alldeles för tom på handling för att veta om detta är fallet. Historien skiljer sig alltså inte särskilt markant från orginalet och om man vet hur den slutade så krävs det inget geni för att räkna ut hur den här soppan tar sig.

Det var väl ingen som på förhand trodde att Men in Black II skulle vara ett mästerverk men så här intetsägande och ointressant trodde jag inte att Barry Sonnenfeld kunde bli. Han borde gå tillbaka till bröderna Coen och arbeta som fotograf igen. Det gjorde han i alla fall bra. Den här recensionen blir inte längre därför att filmen är ointressant och att läsa om något ointressant är något jag tänker bespara er.

Andreas Olofsson