Assault on Precinct 13

• Svensk titel: Assault on Precinct 13
  • Originaltitel: Assault on Precinct 13
  • Speltid (min): 109
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-24
  • Tagline: Unite and fight.

Nu har jag inte sett Carpenters film med samma namn från 1979 och som är originalet, men läser man på IMDB handlar det om gatugäng som anfaller en nedläggningshotad och underbemannad polisstation (Precint 13). Den ska också vara, enligt en bedömmare, en actionrysare något som gör Carpenters version mycket mer intressantare än den här nyinspelningen.

För regin står en för mig okänd Jean-François Richet som tidigare gjort ett par filmer med franska titlar. Skådespelarensamblen innehåller dock mer kända namn varav Ethan Hawke är den som står i centrum som den smått utbrände polisinspektören. Om det är någon i truppen som imponerar är det väl han, även om vi inte bjuds på några direkta märkvärdiga karaktärsgestaltningar. Laurence Fishburne tycks ha fastnat i sin Morpheus-roll och ses numera aldrig dra på smilbanden.

Hawke sitter alltså fast på polisstation 13 på nyårsnatten, tillsammans med fyra brottslingar, en poliskollega, en sekreterare och en psykolog. Storbrottslingen (Fishburne)är illa omtyckt av stades poliser och sitter anhållen för korruption och polismord. När polisstationen plötsligt beskjuts tror man först att det handlar om fritagningsförsök men det visar sig vara någonting helt annant. Fångarna släpps och beväpnas och tillsammans försöker man skydda varandra från det utomstående hotet.

Carpenter lyckades förmodligen med att göra det bra och spännande. I händerna på den okände fransmannen (?) blir det dock inte allt för upphetsande. Snarare intetsägande och chanserna till spänning förtas av att det hela görs tämligen förutsägbart. Viss action medelst vapen som låter som hämtade ur nyare datorspel (vilket faktiskt inte är direkt negativt då, något som ger credit till spelbranchen). Ethan Hawk imponerar de första minuterna på mig dock och kanske kan det göra gott för hans framtida karriär. Men förmodligen skulle det behövts bra många fler minuter och en bättre film.

Jesper Isaksson