• Svensk titel: Fantastic Four
  • Originaltitel: Fantastic Four
  • Speltid (min): 123
  • Release (Bio): 2005-07-13
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-12-07
  • Tagline: Prepare for the fantastic.

Fem personer studerar en kosmisk storm i rymden. De förändras och får fantastiska superkrafter. Reed kan sträcka sig som om han vore av gummi. Johnny kan fatta eld och flyga. Sue kan bli osynlig och generera kraftfält. Ben kan mosa en lastbil utan att blinka. Den femte astronauten är finansmannen Von Doom. Han har mindre nobla avsikter än de andra.

Vad funkar? Alla scener där Johnny och Ben käftar med varandra. Humorn är tacksam. Sedan är det intressant hur olika kvartetten tacklar sina nya förmågor. Johnny njuter av läget, Ben vantrivs och Reed har en vetenskaplig syn på det hela. Jessica Alba är snygg som Sue utan att ha något minnesvärt att säga. Specialeffekterna är tillräckligt bra. Filmen är trogen serietidningen, med ett par undantag: Ben är gift från början osv.

Vad funkar inte? Berättelsen är inte direkt den mest genomtänkta. Superhjältegruppen blir känd och hyllad alldeles för lätt och fort. Dessutom är anledningen till framgången att de hanterar en olyckssituation som de själva orsakat (eller Thing rättare sagt). Vidare har Doom ingen konkret ondskefull plan. Det enda han gör är att han stjäl en bazooka och försöker hämnas på våra hjältar. En annan situation där fördjupning saknas är mötet mellan blinda Alicia och stenjätten Ben. Mer lagarbete mellan de fyra hade inte skadat.

Den senaste i raden av superhjältefilmer är bättre än Elektra men sämre än X-Men, om man tvunget ska jämföra. ”Prepare for the fantastic” lyder taglinen. Men det fantastiska blir liksom aldrig av. Regissören Tim Story borde haft en bättre story att berätta. Likväl duger FF som förströelse. Det är rätt skönt med en sommarrulle som inte är lika mörk som Sin City eller War of the Worlds. Mitt halvpositiva betyg till trots kommer jag att kräva betydligt mer av en uppföljare, gärna en gnutta handling värd namnet. Varför inte ett besök i Latveria nästa gång? Flame on!