Avengers - animerad

• Svensk titel: Avengers - animerad
  • Originaltitel: The Avengers
  • Speltid (min): 260
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-01-20

Glöm utstötta X-Men. Glöm klämkäcka Fantastic Four. Marvel comics främsta och mäktigaste superhjältegrupp är och har alltid varit Avengers. Earth’s Mightiest Heroes.

Tyvärr känns de snarare som Earth’s Dorkiest Heroes i denna tecknade dvd-box som omfattar fyra skivor och samtliga tretton avsnitt. Mycket tack vare att våra hjältar har försetts med löjlig rustning och lite väl färgglada miljöer. Berättelserna är tunna och går mest ut på att ge en superskurk på nöten. Däremellan hamnar Wonderman i koma, Hawkeye får ta skit och Tigra är rädd för vatten. Okej, det här är gjort för Fox Kids, och riktar sig kanske inte till den vuxnare massan, men det betyder inte att man ska finna sig i vad som helst.

Det är ingen ursprungsberättelse som berättas. När tv-serien tar vid är Avengers redan en etablerad och omtyckt superhjältegrupp i New York, där de servas i sin herrgård av den trogne butlern Jarvis. I första uppdraget blir det till att skydda presidenten.

Uppställningen är inspirerad av West Coast Avengers och inkluderar Antman som ledare, häxan Scarlet Witch, kattlika Tigra, älvliknande Wasp, bågskytten Hawkeye, androiden Vision, högtflygande Falcon och superstarke Wonderman. The Big Three (Captain America, Ironman och Thor) lyser med sin frånvaro på grund av rättighetsskäl, bortsett från någon enstaka gästroll.

Cap dyker upp i ett avsnitt då Avengers ger sig i kast med tyske och bryske Baron Zemo. Antman hamnar genast i Caps skugga som en andra klassens ledare. Hur kan man hålla samma nivå som en levande legend? Det där var faktiskt en av de bättre episoderna när jag tänker efter. Vissa avsnitt är alltså sevärda om man är ett fan.

Jag älskar Kurt Busiek-epoken som inträffade i amerikanska serietidningen ”The Avengers” för några år sedan. Författaren Busiek och tecknaren Pérez fyllde varje panel med skön dialog och storslagen konst. Dessutom behandlades karaktärerna med respekt, med glimten i ögat. Handlingen var genomtänkt och Avengers fungerade verkligen som en sammansvetsad superhjältegrupp. Det var gjort med ambitioner och kärlek. Jag fängslades totalt.

Att jämföra dessa två vitt skilda inkarnationer vore som att jämföra mos med pulvermos; pulvermos duger någon gång ibland, men inget går upp mot äkta vara. Spår från Busiek-epoken märks delvis i denna taffliga tv-serie. Främst i valet av huvudfiende (den brutale roboten Ultron som ironiskt nog skapats av Antman) samt den välkända kärlekstriangeln; Simon-Wanda-Vision.

Översättningen är slarvig och usel. Inget extramaterial finns det heller. Vem ska köpa den här oinspirerade boxen? Ungarna känner säkert inte till superhjältegruppen och kanske blir avskräckta av att tv-serien inte är dubbad till svenska. Vi inbitna fans blir mest besvikna på hur Avengers potential slarvas bort. Det enda pluset är det låga priset. Likväl kommer jag nog att kika igenom något enstaka avsnitt en gång till. Så helt superdåligt är det ju inte. Eller?

Kuriosa: Manus skrevs till en andra säsong som föga förvånande aldrig blev av. Tanken var att åskguden Thor och mutanterna i X-Men skulle gästspela. Intresseklubben antecknar.

Fotnot 1: Denna box har inget att göra med spelfilmsfloppen ”The Avengers” med Sean Connery och Uma Thurman. Den handlade om agenter, inte superhjältar.

Fotnot 2: Nyligen släpptes i USA en modernare animerad film på dvd; ”Ultimate Avengers”, som bygger på serietidningen ”The Ultimates”. Kanske något att hoppas på, kanske inte.