• Originaltitel: The Interpreter
  • Speltid (min): 128
  • Release (Bio): 2005-04-15
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-09-21
  • Tagline: The truth needs no translation.

I Tolken möts två bra skådespelare i form av Nicole Kidman och Sean Penn. Den sistnämnde, som inte verkar kunna göra en dålig film, fullständigt lyser med sin närvaro.
Nicole Kidman däremot går ut osäkert, men hämtar upp sig i slutet. På något sätt fungerar Kidman bättre när det hektiska blandar sig in i filmen. Den där stela korrekta affärskvinnan är inte hennes stil och det syns stundtals tydligt.

Filmen trevar sig fram och vad som gör den till vare sig en action eller thriller vet jag inte då tempot är relativt lågt och actionsekvenserna uteblir. Inte heller sitter man på nålar som är kriteriet för en bra thriller och om jag skulle sätta en genre som jag tycker beskriver den här filmen på bästa sätt så skulle det bli ett politiskt drama. Med det vill jag inte säga att filmen är tråkig. Tanken med filmen är god, manuset är bra, regissören likaså och skådespelarna utmärkta. Det jag retar mig på är hur lätt historien kunde blivit så mycket mer spännande. Bara genom ett tydligare och mer fängslande bildspråk och vissa småsaker som uteblir sitter man som tittare och antingen undrar eller retar sig på saker som tog bort spänningen.

Handlingen
Silvia Moore (Kidman) jobbar för FN som tolk. Hon har ett minst sagt rörigt förflutet men vill numera påverka världen genom lagliga tillvägagångssätt, enligt henne – den långa vägen. När hon får höra något som hon hade mått bättre av om hon inte hört, börjar saker och ting bli komplicerade. Därför kopplas FBI in och Tobin Keller (Sean Penn) tillsätts för att utreda fallet. Det Moore hört antyder nämligen om att ett mord på en högt uppsatt afrikansk ledare planeras. Med rötter i Afrika och politiskt engagerad blir Moore misstänkt för att ligga bakom planerna. Men det hela är mer komplicerat än så.

Tolken vill så otroligt mycket och där den lyckas bäst är på det sätt den bär fram sitt politiska budskap. Om hur världen rullar på i sin vanligt trygga vardag medans diktatorer och tyranner gör som dom vill i de bortglömda länderna i Afrika. Viljan finns som sagt och trovärdigheten byggs upp av att filmen faktiskt är inspelad på plats i FN-huset i USA.
Det som drar ner betyget något är förutsägbarheten. Som tittare anar du hela tiden vad som ska hända och då det händer blir du inte speciellt överraskad.

Sean Penns skådespeleri tillsammans med ett bra budskap och i övrigt bra rollprestationer gör dock att filmen får ett bra medelbetyg. Om du vill beröras ännu mer och få en inblick om vad som verkligen händer i de bortglömda länderna ber jag dig att se ”Hotel Rwanda” – där har du ett budskap som både når fram och gör ont.

Universal har satsat hårt på utgåvan och lagt på ett gediget bonusmaterial med bl.a. en alternativ slutscen, Bortklippna scener, Sydney Pollacks arbete och ett flertal andra små dokumentärer som berör filmens ämnen.

Daniel Johansson, chefredaktör