Återkomsten

• Release (Blu-ray/DVD): 2005-04-15

Den ryska filmen återkomsten väckte mycket uppståndelse förra året då den bland många andra priser vann en guldbagge för bästa utländska film. Nu kommer alltså filmen på dvd och det är troligen många som har längtat efter att få ha Återkomsten i sin egen filmhylla. Eftersom ni troligen vet allt om den här filmen och förmodligen redan har sett den, och eftersom jag har ganska bråttom med andra filmer så ska jag fatta mig kort och försöka så kortfattat som möjligt beskriva vad som gör Återkomsten till en så bra film.

Återkomstens handling tar plats någonstans i ryssland och handlar om två syskon som inte träffat sin far sedan vaggan. Filmen skildrar, som titeln antyder ganska mycket, faderns hemkomst och vad som händer med människorna han träffar. Filmen är mest av allt ett kammarspel mellan tre personer, fadern och hans två barn. Barnskådespelarna är något av de mest fantastiska sådana jag någonsin skådat, främst den lilla killen, som jag först blir ganska så irriterad på och slutligen känner sympati för. Fadern är både sträng och hemlighetsfull och det lämnas helt till åskådaren att bilda sin egen uppfattning om denna mystiska gestalt. Hela filmen är faktiskt ganska så mystisk och det må vara ovetskapen som gör den så förbannat bra. Att inte veta vad filmen riktigt handlar om kan ibland vara lika skönt som att göra det, det är som att utelämna sig själv helt till regissören och låta honom berätta sin historia fullt ut. Sedan är det upp till var och en hur man vill tolka spektaklet. Jag vet vad jag tror, men inte vad du ska tro dig veta om Återkomsten. Det gör filmen till en högst personlig upplevelser, som likt Tarkovskijs verk beror helt på åskådaren om man tycker om eller inte. Det är tittarens innersta känslor och drömmar som projiceras på duken i det outtalade. Att recensera Återkomsten är därför svårt, det är som att recensera en del av sig själv. Filmen i övrigt andas också väldigt mycket Tarkovskij, den mystiska kameraföringen och den sparsmakade färgsättningen är bara få exempel på detta. Dock så tycker jag inte att Återkomsten, som många andra anser, är en helt klockren film. Om det är mig eller filmen det är fel på lämnar jag till dig att bedöma.

Så, jag tror att jag fick med allt, sex minuter tog det. med reservation för felstavningar eller konstiga formuleringar.