Anna Karenina

• Svensk titel: Anna Karenina
  • Originaltitel: Anna Karenina
  • Speltid (min): 145
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-04-27

Anna Karenina är gift och har barn med den äldre aristokraten Alexej Alexandrovitj, när hon möter den fagre greve Vronskij som förälskar sig i henne. Det dröjer inte länge innan Anna själv hyser ömma känslor för greven, men för att följa sitt hjärta blir hon tvungen att lämna sitt trygga familjeliv bakom sig. Inom societeten i 1800-talets S:t Petersburg ses inte detta med blida ögon. Där finns inget utrymme för en kvinna som söker de äkta känslorna framför materiellt välstånd och Anna finner sig snart utdömd av sin omgivning.

Leo Tolstojs klassiska roman ”Anna Karenina” har filmats ett otal gånger, en snabb sökning på IMDb visar att det finns runt 30 olika inspelningar av denna historia, den första gjord redan 1910! Det är dock inte den versionen det handlar om i det här fallet, utan en inspelning från 1967 som av många anses vara den ultimata versionen.

Det är lätt att förstå varför filmen uppskattas av så många; den är otroligt välgjord och pampig. Kläder, frisyrer, omgivningar, ja allt är 100 % tidstypiskt vilket medför att det verkligen känns som man befinner sig i 1800-talets Ryssland. Filmen är väldigt trogen romanen och kan nog för många kännas väldigt tung och svår. Det är elände, elände och åter elände. Det späs på av skådespeleriet som ibland känns lite väl teatraliskt. Personligen tycker jag att det fungerar mycket bra och kan rekommendera filmen till alla som vill bredda sin ”repertoar” till att inkludera mer än filmerna på den lokala mackens Topp 10-hylla.

Ett stort tack till Njutafilms, inte bara för recensionsexemplaret utan för att de berikar DVD-Sverige med lite riktig kultur.