Stranded

• Svensk titel: Stranded
  • Originaltitel: Stranded
  • Speltid (min): 180
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-06-22

Hallmark har kommit med ännu en familjefilm som delats upp i två delar. Äventyr på klassiskt gammalmodigt sätt presenteras i form av pirater och infödingar som ständigt hotar våra strandsatta karaktärer.

David Robinson är en man som åtalats och dömts för ett brott han anklagats för. Nio år som fånge på en australiensk fång-ö väntar honom och familjen riskerar att mista sitt överhuvud. Hans fru och fyra barn lyckas dock få följa med och det är här äventyret tar sin början. En storm på det öppna havet gör så att båten aldrig når sitt mål. Istället tar David tillsammans med sin familj sig iland på en, vad de tror, öde ö. Alla utom sjuårige Jacob Robinson. Han splittras från familjen men räddas och uppfostras av den fångväktare som skulle föra Jacobs pappa till den mytomspunna ön.

Kampen för överlevnad blir hård för familjen Robinson. De lever i ovissheten om de kommer att bli räddade samtidigt som pirater och infödingar ständigt flåsar bakom buskarna. Samtidigt växer Jacob upp tillsammans med en maktmissbrukande pappa som förebild. Piratskap blir hans levebröd och frågan är om han någonsin kommer träffa sin familj igen och kanske ännu värre; kommer han att komma ihåg dem?

Stranded är en varm familjefilm som aldrig riktigt blir tråkig. Nackdelen är att den aldrig blir riktigt rolig heller. Man går från filmfotöljen med minnet av en film som roade för stunden men som inte når ända fram. Målgruppen är framför allt barn över tio år men som den filmälskare jag är måste jag ändå säga att det kunde blivit ett par snäpp bättre än detta. Någon oförutsägbar vändning och lite läskigare pirater hade kryddat filmen något även för oss som passerat den gräns för vad vi kallar "barn".

Det går inte att titta på den här filmen utan att associera till "Peter Pan" och framför allt själva "Robinson" (inte dokusåpan). Även om filmen är något överdriven, överspelad och "har vi inte sett det där förut", så är den ändå ganska mysig.

Hade jag haft barn och skulle välja en söndagsfilm åt hela familjen så skulle den här filmen troligen legat ganska högt upp på listan.
Nu är det inte så och det gör att betyget blir något lägre.

Daniel Johansson, chefredaktör