Falling Angels

• Svensk titel: Falling Angels
  • Originaltitel: Falling Angels
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-06-01

Kanada, 1969. Tiderna förändras med stormsteg och det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna. Speciellt inte för systrarna Field…

Deras familj är nämligen inte som andra. Modern är gravt alkoholiserad och socialt handikappad, fadern styr familjen med militärisk järnhand (och spottar inte heller i glaset). Äldsta dottern Norma har tagit över mammarollen och försöker hålla ihop familjen så gott det går, vilket inte är det lättaste. Mellandottern Lou är familjens rebell och kommer hela tiden ihop sig med fadern. Minstingen, den naiva Sandy, känner bara till hälften av familjens mörka hemlighet.

Efter att de senaste veckorna ha dominerats av bombastiska filmupplevelser, såsom ett ”Sagan om ringen”-maraton på Palladium i Göteborg följt av ”Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith” i samma maffiga salong, är det skönt att gå tillbaka till något mer jordnära och realistiskt. ”Falling Angels” är ett lågmält drama som sätter historia och agerande i centrum, och gör det väldigt bra dessutom. Man bjuds visserligen på ett par små skratt då och då, men i det stora hela är det en film som griper tag i en och väcker sympatier för de medverkande, främst då systrarna Field som utsätts för prövning efter prövning.

Den stora behållningen i denna film är skådespelarna och deras prestationer. Den alltid suveräna Miranda Richardson gör ett underbart porträtt av den plågade modern. Döttrarna Norma, Lou och Sandy spelas av Monté Gagné, Katharine Isabelle (”Ginger Snaps”, ”Freddy vs Jason”) och Kristin Adams respektive. Som fadern ser vi Callum Keith Rennie (”Blade: Trinity”, ”Butterfly Effect”) och i en liten obehaglig dubbelroll skymtar Mark McKinney från ”Kids in the Hall”.

Om ni känner att det är dags för en välbehövlig paus mellan de storslagna eposen som härjat på bio och dvd de senaste åren så varför inte plocka upp ”Falling Angels” nästa gång ni besöker er lokala dvduthyrare? Uppskattar ni välgjord film lär ni inte bli besvikna.

Ett stort tack till Paramount för recensionsexemplaret.