Good Shepherd, The

• Svensk titel: Good Shepherd, The
  • Originaltitel: The Good Shepherd
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-07-27

Daniel Clemens (Christian Slater, true romance) är en präst som lämnat flickvännen för att istället svära sin trohet till mannen ”ovanför”. Att få vägleda och hjälpa vilsna människosjälar är anledningen till att han valde att ge upp svennssonlivet. Men då kyrkan brottas med ekonomiska problem tvingas Clemens lägga större delen av sin tid på att förhandla sig till donationer och dylikt istället för att förmedla Guds budskap.
Filmen tar sin början när en präst, father Andrews, anklagas för ett mord då han inte vill förklara sin närvaro på mordplatsen. Andrews anser sig själv helt oskyldig och tar hellre ett fängelsestraff än att bryta sin tystnadsplikt. Clemens anar att inte allt står rätt till och ber Andrews bryta sitt tystnadslöfte för att inte bli oskyldigt dömd. Det är lättare sagt än gjort och snart är det hela en aning mer komplicerat och man vet inte riktigt vem man kan lita på.

The good shepherd är ingen blockbuster som kommer dra mängder med besökare till biograferna. Nej, den släpps snarare direkt till TV och är en vad jag kallar ”Hallmark”-film. Skådespelarinsatserna tenderar att bli något överdrivna och som i dom flesta lågbudgetfilmer syns detta inte minst på dialogen. Christian Slater har på senare tid gjort ett flertal filmer som floppat hos tittarna. Många hävdar att hans förmåga att välja manus är under all kritik och att han inte lyckats pricka rätt en enda gång efter 90-talets andra hälft. Dom mindre rollerna har avlöst varandra och även den kommande ”Alone in the dark” har ratats. Huruvida hans vändning kommer under 2005 kan vi bara vänta och se.

Molly Parker som är Slaters motspelerska i denna film har en gedigen meritlista med många produktioner på sitt samvete. Mestadels TV-producerade filmer och serier men den film hon kanske är mest känd för och nöjd över är ”Marion Bridge”. Den filmen blev höjd till skyarna när den kom år 2002 och även om hon inte kommer upp till samma nivå i ”The good shepherd” så ser man att kunskapen finns. Filmen

The good shepherd bjuder på 90 minuters helt ok underhållning. Det är ingen film där man sitter på nålar, tittaren blir inte skrämd och du kommer troligen inte minnas filmen som någon tankeställare. Men ser du den som en lättsam film och vill ta död på en och en halv timme kan du ge den en chans.

DVD-detaljer
Filmen innehåller inget extramaterial

Filmen släpps på dvd den 27:e juli och vi tackar Paramount för recensionsex!