• Svensk titel: Sahara
  • Originaltitel: Sahara
  • Speltid (min): 124
  • Release (Bio): 2005-07-06
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-11-02
  • Tagline: Dirk Pitt. Adventure has a new name.

Matthew McConaughey. Säg det snabbt fem gånger! Inte det lättaste. Vi kallar honom Mac. Nyss nämnda skådespelare spelar äventyraren Dirk Pitt som frenetiskt letar efter en pansarbåt från amerikanska inbördeskriget. Och han letar i Afrika av alla ställen. Där möter han Penélope Cruz karaktär, en läkare som försöker bekämpa någon slags pest som sprids explosionsartat. Helt oväntat slår de sina påsar ihop. Radarparet är uppenbart slätstrukna, vilket är synd.

Däremot lyser Steve Zahn starkt i en komisk roll som sidekick till Mac. Zahn, något av en doldis i filmsammanhang, gör faktiskt halva filmen. William H. Macy (kolla in Final Call på dvd) är som vanligt stabil i sin biroll.

Sahara är tveklöst bra i sin genre, trots några smärre brister (blekt radarpar, lite för lång speltid). Blandningen av skattjakt och miljöförstörelsemotverkan funkar. Filmen är mer än tillräckligt underhållande. Sedan blir den mer eller mindre tänkvärd också: ”Ingen bryr sig om Afrika” säger diktatorn i Mali. Och det ligger något i det. Det märks periodvis att filmen är baserad på en bok, i positiv bemärkelse.

Min hyfsade entusiasm delas inte av alla. Min polare, en filur med rätt torr filmsmak, tyckte att filmen var extremt dålig. Han var nära att lämna biosalongen enligt egen utsago. Dessutom hängde han upp sig på någon detalj, om hur orimligt det var att ”bara” 50 ton kemiskt avfall hotade världens alla hav. En annan i sällskapet reflekterade över att Mac var Amerikas motsvarighet till Pontus Gårdinger, haha.

Jag har gett en massa treor på senaste, av olika grad. Sahara är bättre än FF men sämre än War of the Worlds (även om det rör sig om olika genrer). Filmen är inte oumbärlig, men däremot underhållande för stunden, precis som National Treasure, i väntan på Indiana Jones 4.