Andrew Lloyd Webber - the royal albert hall celebration

Nu är det dags för tellusfilm.com att vidga sina vyer. En genre som aldrig tidigare blivit recenserad är nu här för granskning. Det handlar om en musikal-dvd och har alltså väldigt lite med film att göra men desto mer med musik.

När den här dvd:n gick upp för granskning undrade jag vad jag egentligen höll på med. Musikaler gör sig bäst på teatrarna, vi recenserar filmer och har vi med det här att göra?
Efter att ha satt i dvd:n och lyssnat på låt nummer ett så var jag övertygad. Jo, vi har definitivt med det här att göra och jag ska berätta varför. Det hade varit en sak om skivan jag fått var dålig, om det bara handlade om musik utan bild....en cd helt enkelt. Nu är det inte så utan musiken förmedlas med känsla uppbackat av otroligt skådespeleri. På det sätt somliga av artisterna går in i sina roller kan man inte annat än att hylla dem. Det är skådespeleri på hög nivå och ibland kommer man på sig själv att sitta och titta mer än vad man lyssnar. Kombinationen och balansen är perfekt.

Dvd:n heter Andrew Lloyd Webber - The royal Albert hall celebration och är en hyllningsmusikal inspelad och framförd till skaparens ära. Webber fyller nämligen 50 år och vad kan väl vara mer lämpligt än att framföra några av hans bästa verk live för honom. Jag vet inte hur planerad och regisserad konserten är men då inspelningen sker utan omtagningar kan man inte annat än att imponeras ytterligare. Sen att startfältet är något av artisteriets bästa gör inte saken sämre. Eller vad sägs om:
Antonio Banderas, Sarah Brightman, Glenn Close, Bonnie Tyler, Boyzone, Tina Arena m.fl.

Ett av de skönaste numrena är när Andrews egen son kommer in på scenen. Julian Lloyd Webber sätter sig ensam på den stora scenen. Den gigantiska orkestern står bakom honom i skuggan och i handen har han en cello. Hur exhalterande är det här då, tänker du. Ganska rejält säger jag. Alla andra är iklädda slips eller fluga men Julian har en röd fotbollströja på sig. Hans hår gör det möjligt att missta honom för en uteliggare och nonchalismen gör att man inte kan tycka illa om det han framför. När han väl kommer igång inser man också att han är riktigt bra på det han gör och man inser att han ärvt det musikaliska av sin far.

Det är väl helt klart en fördel om man tycker om den här typen av musik. Men jag tror ändå att alla som är intresserade av teater, film, musik och skapande kan njuta av det här på olika sätt. Det vore en skam att inte ge den en chans. Efter att den äldre generationen fick se den här filmen. (Jag gjorde ett test på mina föräldrar och ett annat par) var alla överrens. De undrade var de kunde köpa filmen, att den var perfekt som present och att musiken var magisk.

Det låter som om jag försöker sälja in den här musik-dvd:n. Det struntar jag i. Den är bra helt enkelt och det står jag för. Så vill du hylla Lloyd Webber och njuta på kuppen då är det här dvd:n för dig!

Tack till Universal för recensions-ex! DVD:n finns ute i affär nu!

Daniel Johansson, chefredaktör