Max Payne

• Svensk titel: Max Payne
  • Originaltitel: Max Payne
  • Release (Blu-ray/DVD): 2009-02-25

"Mark Wahlberg levererar ett explosiv föreställning…" Heter det inte EN explosiv föreställning? Den överdrivna baksidetextens grammatiska kullerbytta signalerar att "Max Payne" inte är mycket att hurra för.

Max Payne är en tuff snut. En riktigt tuff snut som skjuter skurkar med sin tuffa hagelbössa. Den tuffa snuten jobbar på en crappy avdelning som utreder olösta fall. Den tuffa snuten jagar förgäves en okänd gärningsman som mördat hans familj (fru och spädbarn). Spåren leder till folk som tar en viss drog. Detta drogberoende folk får smaka på Max Paynes tuffa hagelbössa.

Skådespelarna som harvar på är bland andra stenansiktet Mark Wahlberg, den senaste Bond-bruden, han som spelade Batmans sidekick Robin i två filmer och latinograbben Sucre från "Prison Break". Rollfigurerna är ointressanta. Storyn är trist. Känns som en sämre variant av hämndfilmen ”The Punisher”. Det tänder aldrig till. Man bryr sig inte ett skvatt.

"Max Payne" bygger på tv-spelet med samma namn. Jag är inte bekant med spelversionen och blir inte sugen på att spela spelet heller efter att ha sett denna mediokra filmatisering. Den här actionfilmen är nämligen en meningslös Payne in the ass som försöker vara SÅ häftig, men misslyckas kapitalt. Gapiga snutar, halvsega slowmotioneffekter och flaxande sotdemoner var kanske inte det framgångsrecept som filmmakarna hade hoppats på.

Extramaterialet består av två numrerade bakomfilmer och en konstig vad-hände-med-frun-berättelse som beskrivs som en serieroman. Gäsp. En svag tvåa i betyg, mycket svag.