• Svensk titel: Corpse Bride, The
  • Originaltitel: The Corpse Bride
  • Speltid (min): 73
  • Release (Bio): 2005-11-04
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-04-12
  • Tagline: Rising to the occasion.

Trion: Elfman, Depp och Burton, har i alla sammanhang visat sig vara oslagbar i filmer som ”Edward Scissorhands”, ”A nightmare before Christmas”, ”Kalle och chokladfabriken” och ”Sleepy Hollow” – denna trio hade också hoppats vara samlad i kommande ”Believe It or Not” men dessa planer grusade Depp av andra åtaganden. Har jag glömt någon? Jag tror inte det. I ”Corpse Bride” är temat klassiskt. Svår hjärtesorg och omöjlig kärlek i ett romantiskt mish mash. Här lånas friskt från det skräckromantiska 1800-talets största romaner och jag undrar om inte namnet Emily syftar på författarinnan Emily Brontë som skrev ”Svindlande höjder” innan hon dog ung.

Storyn är alltså att de två unga från mest underliga familjeförhållanden ska gifta sig för att rädda den nästan utfattiga adliga familjen från ruinen och sonen till den nyrika handlaren blir då ett gott parti. Sonen tillika den blivande gummen går en natt innan bröllopet vilse och ger av misstag sina löften till ett lik. En ond och hänsynslös man kommer då in hos den egentligen trolovade för att gifta sig i tron att han ska bli förmögen – men skenet kan ju bedra.

Johnny Depp är fantastisk som alltid och det tar en stund innan jag ens reflekterar över att det är han som gör rösten - bra betyg! Danny Elfmans musik är suggererande och hjälper på berättandet, den för storyn frammåt och förtydligar och förklarar stämningar. Det är mästerligt. Tim Burton behövde jag vänja mig vid och det tog ända till ”Big Fish” innan jag svalde hans typiska berättardrag, men nu älskar jag allt han rört vid. Det är enormt genomtänkt, varje liten animerad skugga och färg har ett eget syfte och en egen historia att berätta, det är verkligen snyggt!

För mig var det en fördel att se denna film på DVD första gången, då jag behöver sitta själv om jag ska bli tårögd av en animerad film – det är inget jag vill stoltsera med… vuxna karln!

Mattias Svensson