Texas Chainsaw Massacre: The Beginning, The

  • Svensk titel: Texas Chainsaw Massacre: The Beginning, The
  • Originaltitel: The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning
  • Release (Bio): 2007-01-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-04-11

Recension - Blu-ray/DVD


Skräckfilmen är som bekant bärare av väldigt tydliga markörer. Med den totala ondskan i blickfånget gäller det bara att finna rätt psykopat alternativt vidunder för att förkroppsliga all den hemskhet vi inte förstår och därefter släppa lös monstret i närheten av den civiliserade världen. I The Texas Chainsaw Massacre fick ondskan en ny plats att frodas på och en ny ikon välkomnades in i våra mardrömmar. Den socialt och utseendemässigt missanpassade redneck-sonen Leatherface blev ett med sitt klyvarverktyg och de två skulle för all framtid kopplas samman..

Men The Texas Chainsaw Massacre bjöd inte bara på en ny skräcknemesis, den satte även normen för en subgenre som skulle bli mer än måttligt populär 30 år senare. I den mördaravart till filmform jag i en tidigare artikel benämnt som Southern Slasher blev rädslan för den laglösa och terrorfyllda amerikanska södern än en gång ett faktum. Med alla automatiskt medföljande teman: den incestoida tortyrfamiljen, avsaknaden av både sympati och rättsväsende och ett rostande jordbrukarsamhället.

The Beginning har trots namnet en tidigare titel att stå på i återupplivandet av denna slaktarsaga, 2003 kom remaken på det totalcensurerade originalet från 1974 med Jessica Biel i rollen som flyende teengirl. En film som inte gav mycket kött på benen. Det som dock är nytt för 2006 års massakerschablon är en insyn i Leatherface a k a Thomas Hewitts bakgrund. Från omhändertagandet av ett deformerat spädbarn skjutsas vi raka vägen in på Leatherface första arbete och tillika födelseplats, Slakthuset.

Allt vore väl om inte arbetsklimatet satt stopp för den unge mannens möjligheter att hantera kadaver. Då produktionen läggs ner hittar Thomas i frustration sitt första offer i den person många arbetare förmodligen skulle sätta på toppen av sin ”To Kill”-lista. Sin chef.
Mordtankarna är inte det enda som sammankopplar den nyblivna mördaren med fördomarna om the average Joe. Med tanke på den medtagna motorsågen från bossens kontor och en diger mängd styckföremål i lanthusets källare råder det inga tvivel om att Leatherface är en kille som stjäl från sitt jobb. Och alla dessa godsaker får ungdomarna möta. För det är väl ingen som tvivlar på att ungdomarna ska komma?


Välkommen till södern

Offren denna gång består av två unga män på väg till tjänstgöring i Vietnam samt deras sexuellt frigjorda flickvänner. Tillsammans med en hämndlysten knutte ska de i bästa smyg-och-göm anda försöka ta sig bort från både kedjesågar, nonchalanta mödrar och den man som förkroppsligar Södern bättre än någon annan. Filmens enda behållning, R. Lee Ermey, bättre känd som militärt mobbande befäl i Full Metal Jacket.


Det som är typiskt för genrefilm är de ständigt återkommande element man förväntar sig. Det som däremot är typiskt för bra genrefilm är förnyelsen av ovan nämnda. Paradoxen i The Beginning är att det är varken eller. Det man istället möts av är en total kopia av den dåliga remaken från 2003. Det är samma slaskiga mördarscener, samma utnötta nåddialoger och samma oundvikliga utgång. Det enda som gör någon skillnad i detta fiktiva mördarland är den korta stund då sågklingan vänds in mot familjen och trist nog sker det bara i en apatisk operation vid matbordet. I den kommande remaken av klassikern Halloween har Rob Zombie ambitionen att förklara ondskan i Michael Myers, ondskan i Leatherface förklaras knappast av några få kommentarer om skolmobbning. Ingen annan insikt ges heller om den mördande familjen.

Det vore alldeles för enkelt att säga något urgröpt och klichéartat om The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning. Något i stil med att såga filmen eller att den var en total kapning. Fast då skulle jag göra mig skyldig till att vara lika förutsägbar och banal som endast en 2000-talets skräckprequel kan vara. Och det vill jag verkligen inte.




Southern Slasher-artikeln kan ni läsa här

Stefan Björnlund

Kommentarer