Den nionde insikten

• Svensk titel: Den nionde insikten
  • Originaltitel: The Celestine Prophecy
  • Speltid (min): 99
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-12-19
  • Tagline: The book that changed our lives is now a movie

En film som man byggt upp förhoppningar om efter att ha läst boken blir sällan som man tänkt sig. ”Den nionde insikten” eller ”The Celestine Prophecy” som den heter i original, är inget undantag. Men för en avdankad New Age-hippie är det ett hårt slag för detta var boken som helt vände upp och ned på mitt liv för tio år sedan. Kärnfullt och förenklat beskriver författaren James Redfield 9 stycken hemligheter om livet och dess djupare andliga mening. I bokform är det effektivt och till och med spännande då alla kvasireligiösa ”sanningar” är inbäddade i ett virrvarr till spänningsberättelse. Detta har Redfield och hans medarbetare tagit fasta på när de fört över romanen till långfilmsformatet. Det blir en insmickrande actionhistoria med hyfsad kvalitet och med helt OK specialeffekter, när man till exempel ska visa hur den eteriska energin som omger oss (jämför med ”Star Wars”) uppför sig.

Huvudpersonen John får via en gammal vän höra talas om munken Celestine den femtes pergamentrullar med nio insikter på, som nyligen upphittats i Peru och som nu studerades på ett ekologiskt forskningscentra i regnskogarna där. John som just blivit av med sitt jobb som lärare får också till livs den första insikten som handlar om en expanderad perception som ger oss en känsla av mystisk närvaro i varandet. Något som är sammankopplat med synkronicitet (C.G. Jungs idé om när saker som till synes inte har något samband inträffar samtidigt i ett lite för bra sammanträffande). Denna synkronicitet skickar John på en mängd sammanträffande som tar honom till Peru och han blir snabbt indragen i en kamp mot militären och katolska kyrkan som är livrädda att dessa insikter kan betyda slutet för deras maktställning i landet. Under jaktens gång fördjupar John sina insikter och han sätts på hårdare och hårdare prov med sin verklighetsuppfattning som historielärare och vetenskapligt skolad.

Saken är att historien är ganska bra, men starkt underordnad budskapen som insikterna leverar och detta är gjort på 1½ timme, alltså oerhört kort tid i dagens mått mätt. Man hinner inte fördjupa sig i karaktärerna och därför blir de påkostade actionscenerna ganska platta eftersom man inte bryr sig så mycket om de lever eller dör. De har dock lyckats skrapa ihop en ganska tapper skara skådespelare som gör ett bra jobb trots de dramaturgiska svårigheterna, eller vad sägs om: Matthew Settle (I Still Know What You Did Last Summer, Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood), Thomas Kretschmann (King Kong) och Hector Elizondo (How High, Runaway Bride). Men om man inte som jag är intresserade av en snårig kombination av religion, psykologi och filosofi snyggt packat i en tunn actionberättelse så ska man nog avstå detta verk. Trots att den är som ett fyrverkeri av skönhet och glittrig lycka. Jag tror att filmen kommer att föra en lite anonymare tillvaro än boken som ju slog hela världen med häpnad genom att helt utan reklammedel hamna överst på många av världens bästsäljarlistor. Det är på sätt och vis synd för det är en ivrigt berättad och ärligt menad film som är precis de goda nyheter som världen behöver just nu.

Hoppas att riktigt många låter sig öppna sina sinnen för dessa tankar om vår existens, även om det är en bra idé att använda sitt analytiska tänkande när man tar in den. Jag ger filmen en 3:a, som kunde ha varit ett mycket högre betyg om man koncentrerat sig på karaktärerna en smula och förlängt filmen så att den fått ett stadigare flyt i all regnbågsprakt. May the force be with you!

FOTNOT:Filmen är en import från U.S.A. där den släpps den 19 december. Den har ännu inte fått svensk distribution.

Mattias Svensson