V för Vendetta

• Svensk titel: V för Vendetta
  • Originaltitel: V for Vendetta
  • Release (Bio): 2006-03-17
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-07-26
  • Tagline: Remember, remember the 5th of November.

Action är en genre som sällan överraskar. När du står i hyrbutiken är det denna sortens filmer som ofta är det säkra valet - du vet helt enkelt vad du får. Att välja en film i genren drama vore som att kasta dig utför stupet. För vem vet vad den skulle kunna komma med för djupa budskap och jobbiga vändningar som du inte orkar med just nu (OK jag överdriver lite).

Men då och då släpps filmer som inte är som andra. Filmer som tar en genre och gör den till sin egen. År 1999 kom en sådan film - "The Matrix". Det var något nytt! Action till 100% samtidigt som nya tekniker blandades med ett tankesätt som fick oss att engagera oss och ifrågasätta våra tankar. Den har blivit analyserad världen över om och om igen. Och med största sannorlikhet kommer den bli det många gånger till.

I år, 2006, kom ytterligare en film som får tittaren att hålla sig vaken, förstummas av ett vackert foto, engagera sig i ett bra manus och framförallt ifrågasätta vårt samhälle efter det att vi har sett den. "V for Vendetta" är inte bara en film med bra skådespelare. Sätter du dig ner och tänker igenom vad filmen egentligen står för och vad man vill säga till tittaren så kommer du bli troligen bli glatt överraskad över hur arg du blir! Låter det rörigt? Vi börjar med handlingen:

Evey (Natalie Portman) är en ung tjej vars föräldrar blev attackerade i hemmet och bortförda när Evey var en liten flicka. Ovetandes av vad som hänt dem växer hon upp i ett samhälle som manipulerats och förstörts av en diktator som är den självklart misstänkte. Denna diktator styr Storbritannien med järnhand och du får som invånare i London inte vara ute på gatorna efter 00.00 på natten. En regel som Evey trotsar och stöter på ett par av det styrande partiets medlemmar - "The Fingermen". Dessa skriver sina egna lagar och när de börjar göra våldsamt sexuella närmanden stoppas de av en man i mask, även kallad "V". "V" är en man som utnyttjats och förnedrats av samhällets epidemiska utrensning (där många paralleller dras till nazi-tidens fångläger för judar). En man som håller starkt vid sina ideal och sin tro på ett samhälle som en gång var och de grundstenar det byggdes på.

Som dotter till revolutionära föräldrar får Evey upp ögonen för "V"'s ideal och börjar drömma om att samhället kanske en dag kan bli som så många vill- fritt, demokratiskt och hoppfullt. Men vägen dit är lång, smutsig och kantad av många döda kroppar.

Jag skulle kunna analysera sönder den här filmen då budskapen är lika starka som klockrena. Parallellerna är som tidigare nämts slående med Hitler och nazist-tiden och även en känga till det nuvarande styret i "landet i väst". Det är även en tankeställare till alla oss som lever efter samhällets ramar. Om vad som är rätt och fel. Om vad som förväntas av oss som lydiga medborgare och hur enkelt det är för media, multinationella företag och regeringar att hjärntvätta den stora massan.

Alla ingridienser i filmen är utsökt utvalda och då filmen är baserad på en serieroman skriven av Alan Moore var det många som hade höga förväntningar. Även om adaptionen inte är ordagrann och går emot några fundamentala händelser i serien har dessa bytts ut på ett smakfullt sätt. Koreografin och fotot är slående och det är bara att applådera bröderna Wachowski ännu en gång. Natalie Portman (som vi för övrigt kommer få se i den kommande Indiana Jones 4) är lika begåvad som vanligt.

Nu till tankar och analyser (och även någon spoiler)
Vi på tellusfilm.com brukar hålla oss borta från att gå in på sublima budskap, djupdykningar i analytikernas värld och sånt prat som ”tror-de-kan-allt”-kritikerna tar till. Men när man stöter på en film som ”V for Vendetta” kan man inte undgå att fundera. Jag vill iallafall väcka lite tankar hos er läsare som om möjligt får igång en diskussion!

Här är lite tankar:
”V for Vendetta” skickar kritik mot det samhälle vi lever i, i västvärlden. Människor lever inte längre efter sin egen vilja utan hjärntvättas av media och diktatoriska ledare världen över (såväl i multinationella företag som politik). Du matas ständigt av nyheter valda av mediakanalerna och skapade av regeringarna – deras sanning. Detta ämne väcks till liv under filmen och en symbol för att en förändring håller på att ske är slutscenen när alla människor tar av sig sina masker. Varje person får ett ansikte och väljer att inte leva under de roller vi blir påtvingade.

Vad och vem är ”V”?
I filmen säger han att han är ett ”ideal”. Och kanske är det vad han just är. Tar du bort honom som person från filmen och ser honom som en symbol för vad människor egentligen tror på och eftersträvar blir budskapet ännu starkare.

Evey säger i slutet ”Han var min mamma, min pappa, min bror och min syster” – under hela filmen undrade jag om det faktiskt var hennes pappa. När hon sa detta så blir symboliken ännu större.

Jag ska inte bli för politisk men under kort tid har jag sett två filmer som skrämmer mig. Detta är inga skräckfilmer utan filmer som speglar den värld vi lever i – verkligheten. ”Syriana” är den ena och ”V for Vendetta” den andra. Båda skickar stark kritik mot vad som just nu pågår i den värld vi lever i och vad som händer om vi inte gör något åt det. Som medborgare kanske vi inte ska ta till så drastiska åtgärder som i filmens värld. Men du och jag bör nog ta en liten funderare på vilka ideal vi vill leva efter och stå upp för dem lite mer. Så nästa gång du ska köpa joggingskor, trotsa den hjärntvättande reklamen och välj bort Adidas, Nike, Puma osv. (Detta är svårt, jag vet, då de äger hela marknaden). Nästa gång du läser om Israels attacker i Beirut, sök upp mer information på nätet som speglar båda sidors verklighet. Nyhetstidningar idag är lika vinstinriktade som Coca-Cola alltid har varit. Tänk på att nyheter säljer! Tragedier och snyfthistorier säljer ännu mer och det som skrivs i Aftonbladet och Expressen är med största sannorlikhet vridet så att just du ska köpa deras tidning!

Provocerande tankar?
Vad tycker du? Hur ser du på världen, filmens roll i att få ut budskap, medias bevakning, vart vårt samhälle är på väg, regeringars åtgärder och passivitet osv? Vet du någon film som ALLA bör se? Filmer som väcker just diskussioner och debatt?

Maila mig dina tankar, funderingar, åsikter på daniel@tellusfilm.com. Vem vet, tillsammans kanske vi kan göra någon liten skillnad i världen :)

Nedan: Bio-recension av Johan Karlsson 2006-03-24

Marvels serietidningsfilmatiseringar har inte längre monopol. Den nya DC-logotypen signalerar verkligen hög kvalitet. Först verklighetstrogna ”Batman Begins”, nu mäktiga ”V för Vendetta” och inom en snar framtid stålförstärkta ”Superman Returns”.

Vi befinner oss en bit in i framtiden, i framtidens England. Myndigheterna har tagit kontroll över nationen och styr den genom hårda tag och medias genomslagskraft. De som avviker från det ”normala” (homosexuella, muslimer etc) har ingen plats i denna värld.

Föräldralösa Evey (Natalie Portman) trotsar en kväll utegångsförbudet och råkar illa ut. Då dyker lyckligtvis V (Hugo Weaving) upp, räddar henne tappert och visar henne ett fyrverkeri som är början på revolutionen som han planerat sedan länge. Evey kommer V in på det brännskadade skinnet och tvingas snart ta ställning. Samtidigt är en alltmer tvivlande poliskommissarie dem hack i häl.

Det är svårt att sätta en stämpel på ”V för Vendetta”. Det finns inslag av både det ena och det andra. Mycket drama, medryckande sådant, och många tänkvärdheter (”människan kan dö, men inte idealet” osv). Precis lagom med explosiv action. Dessutom thrillerinslag när V söker upp sina väl utvalda offer och berövar dem livet. Även lite romantik hinns det med. En sak är säker; man har inte tråkigt så mycket som en sekund. Jag förväntar mig att saker och ting ska hända som inte händer, vilket är uppfriskande och tyder på att filmmakarna har ansträngt sig.

Hjälten V är som en blandning av The Shadow, Zorro och Fantomen på operan. Han bär en leende mask som liknar ansiktsdragen tillhörande Guy Fawkes, mannen som försökte spränga det engelska parlamentet den 5 november 1605. Ett datum som får stor vikt i filmen. Just hur kampen för frihet sprider sig är intressant att skåda. V är en väckarklocka och dominobrickorna väntar egentligen bara på att falla.

Skådespeleriet flyter på smidigt. Inget överspel här inte. Skicklige och knappt igenkännbare John Hurt (Kane i ”Alien”) får många gapiga närbilder som fascistisk landsfader. För tankarna till Hitler himself. Natalie Portman, fri från förstoppad Star Wars-dialog, visar vad hon går för. Och Hugo Weaving (agent Smith i ”The Matrix”) är fullkomligt lysande som en vältalig, sympatisk och statsfientlig V.

Välgrundad. Våldsam. Vacker. Vältalig. Vasseggad. Och inte minst samhällskritisk. När myndigheterna tjuvlyssnar på invånarna för att pejla av deras attityder till terroristen V så får man sig en tankeställare. ”V för Vendetta” slår ner som en blixt från klar himmel. Wow! Tar en stund att smälta. Olikt något annat. En mäktig bioupplevelse väntar er.

Nu vill man bra gärna läsa serieromanen av Alan Moore.

Daniel Johansson, chefredaktör