• Originaltitel: Heat
  • Speltid (min): 164
  • Release (Bio): 1996-02-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-03
  • Tagline: An epic tale of crime and obsession and two men on opposite sides of the law.
  • IMDb: Heat (specialutgåva)

Neil McCauley (Robert De Niro) är ledaren för ett kriminellt gäng på hög nivå. Tillsammans med sina kumpaner Chris Shiherlis (Val Kilmer), Michael Cheritto (Tom Sizemore) och fixaren Nate (Jon Voight) har han planerat och utfört ett otal stora stötar. Nu väntar dock den allra största, men efter sig har han polisen Vincent Hanna (Al Pacino) och hans team på våldsroteln. Det blir en kamp mellan McCauley och Hanna, en kamp vars utgång är oviss in i det sista…

Året var 1989 då Michael Mann regisserade en liten tv-film med titeln ”L.A. Takedown”. Filmen fick viss framgång, men Mann var inte riktigt nöjd. Efter att ha regisserat ”Den siste mohikanen” ett par år senare gick han tillbaka till historien om bankrånaren och polisen som jagar honom. Den här gången ville dock Mann göra något större, något som fick lite större genomslag. När så ”Heat” släpptes 1995 var det klart och tydligt att han lyckats. Filmaffischen pryddes av de ikoniska namnen Robert De Niro och Al Pacino och det blev en stor hype av detta mästarmöte. ”För första gången tillsammans på vita duken” lät det i media, och även om bägge två spelade i ”Gudfadern II” många år tidigare hade de då inga scener tillsammans.

Även om De Niro och Pacino är de namn som klingar högst är filmen, för att använda ett utslitet ord, stjärnspäckad. Vad sägs om aktörer som Val Kilmer, Tom Sizemore, Jon Voight, Danny Trejo, Hank Azaria och Tom Noonan? Eller aktriser som Amy Brenneman, Ashley Judd och en ung Natalie Portman? Ett ord: Världsklass!

Men man kan inte klara sig med bara bra skådespelare, man måste ha en story också och kunna förvalta dessa resurser. Inga problem, Michael Mann visade en gång för alla att han är en regissör att räkna med, ”Heat” är en otroligt tät thriller som faktiskt känns lika fräsch nu som när den släpptes för tio år sedan, både storymässigt och produktionsmässigt. Förutom någon enstaka mobiltelefon av gigantiskt mått känns filmen väldigt modern och håller tittaren på helspänn under två timmar och fyrtiofem minuter. Japp, filmen är lång.

Denna specialutgåva som släpptes för ett litet tag sedan innehåller, förutom filmen, ett antal dokumentärer om inspelningen, trailers och borttagna scener. Själva filmen verkar vara samma transfer som i den förra utgåvan, med bra bild och kanonljud. Personligen kan jag bara säga att det är ett kanonköp.