Around the bend

• Svensk titel: Around the bend
  • Originaltitel: Around the bend
  • Speltid (min): 85
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-24
  • Tagline: The skeletons in the family closet just came out to play

Många människor lever med frågor om det förflutna inom sig. Och många av dem får aldrig några svar. Men för de som söker svaren är det mest logiskt att gå till sina föräldrar, sätta sig ned och prata med dem för att få klarhet i det förgångna. Men vad gör man om föräldrarna av någon anledning inte är en del av ens liv och det är pappan man har frågor om?!

"Around the bend" är en film om fyra generationer män. En son Zach, hans far Jason, hans farfar Turner och hans gammelfarfar Henry.
Alla i olika faser av livet där Zach är på väg in i det och Henry på väg ut. Problem, funderingar och tankar präglar alla männen på olika sätt och därigenom relationen till varandra.

Jasons far, Turner, försvann ur hans liv för längesen. När han sen en dag dyker upp väcks gamla minnen till liv och Henry (Turners pappa)som lever tillsammans med Jason och Zach börjar koka ihop planer. Planer om att återförena sin familj och gå ur livet med alla frågetecken utsuddade en gång för alla. En plan som de flesta kanske inte sett som den mest lämpliga.

De flesta växer upp med en pappa och identifierar sig otroligt starkt med karaktärerna i denna film. Och de som haft olyckan att inte ha en pappa under sin uppväxt känner mest troligt ännu starkare känslor till den. Filmen handlar uteslutande om relationen mellan dessa fyra män och det är dialogen dem emellan som står i centrum. Skådespeleriet kan inte bli bättre och jag vågar säga att det här är något av det bästa jag sett i år. I åldersordning ser vi Jonah Bono, Josh Lucas, Christopher Walken och Michael Caine i rollerna.

Något av det viktigaste man har i livet är relationen till sin familj. Många säger att man inte ska lämna livet på jorden med "gammalt groll" bakom sig och det är det den här filmen handlar om. Filmen tar upp ämnet på ett berörande sätt, fångar och håller kvar mig i sitt grepp långt efter eftertexterna rullat klart. Att fotot är ruskigt bra behöver jag knappt nämna för att ni ska förstå att det här är en riktigt bra film. Så bra att jag på något sätt får känslan av att det i filmen kan vara en och samma person i olika åldrar. Det är SÅ relationen mellan far och son ska spelas i film.

En åldrande Christopher Walken glänser bland de i övrigt ruskigt bra skådespelarna. Just åldrandet gör att han passar in riktigt bra som farfar. Det enda jag eftersträvar hos herr Walken är att han hinner med många fler filmer innan åldern tar ut sin rätt.

Regissören Jordan Roberts, som är aktuell som manusförfattare till filmen "March of the Penguins" som fått oerhört bra kritik, klarar i och med "Around the bend" av sin regidebut riktigt riktigt bra.

Daniel Johansson, chefredaktör