Azumi

• Svensk titel: Azumi
  • Originaltitel: Azumi
  • Speltid (min): 128
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-10-19
  • Tagline: From the ravages of war rises the ultimate assassin.

Då var det dags att presentera ännu en i raden av filmer som baseras på en seriehjälte - eller snarare en hjältinna. "Azumi" är en Japansk mangaserie av Yu Koyama som vunnit oerhörd populäritet i hemlandet. Landen i väst har ju som bekant en viss stil i sitt filmande. En stil som västvärlden på senare tid anammat och gjort mer populär även här hemma hos oss. Filmen "Azumi" är inget undantag utan innehåller allt det där vi lärt oss att älska. Otroligt vackra stridscener kombineras med snygg ljussättning och sjukt bra koreografi.

Redan i första bildrutan lägger man ribban och det är detaljrikedomen och den knivskarpa bilden man mest (först) imponeras av (för mer imponerad blir man). Efter en något seg, storymässig, inledning vaknar filmen till liv när tio vänner ställs inför uppgiften att döda varandra. Det är deras "mästare" som gett ordern och nu är frågan om de ska följa sitt hjärta eller sin mästare.
Då det här är en Japansk film baserad på en kvinnlig lönnmördare i en blandning av ninja/samuraj så anar ni nog hur det hela slutar.

För att nämna något om handlingen så lär mästaren upp tio unga förmågor till att bli fullblodiga lönnmördare. Med goda intentioner är det långsiktiga målet att få dem så skickliga att de klarar av uppgiften att mörda de större krigsförarna i landet för att på det sättet få bort det onödiga krigandet. Med beslutsfattarna borta finns det ingen som kan ge order om krig, tänker han.

Storyn är tunn och det är verkligen inte den som är filmens styrka. Den innehåller dock alla de saker en bra film inom denna genren ska ha. Mycket stridsscener, en liten sido-romans, en riktigt äcklig skurk som får mig att rysa och bra skådespeleri. En sak som tilltalar mig riktigt mycket är, speciellt Azumis, likgiltighetsmässiga ansiktsutryck filmen igenom. Helt oberörd svingar hon sitt svärd oavsett om det är tre eller trehundra ilska motståndare som står framför henne. Det hela är rått, blodigt, hemskt och riktigt riktigt vackert.

Ta "Kill Bills" svärdsscener och slagsmål, multiplicera det med tio och förlägg det i en skogsmiljö med japanska skådespelare som inte riktigt når upp till den kvaliten Tarantino lyckas mana fram ur sin ensembel. Där har ni "Azumi", en film ni definitivt ska se. Mycket tack vare Azumi själv (Aya Ueto) som har lyckats med det många andra har misslyckats med igen och igen. Att gestalta en seriefigur och göra en riktigt bra film av den.

Daniel Johansson, chefredaktör