I, Claudius

• Svensk titel: I, Claudius
  • Originaltitel: I, Claudius
  • Speltid (min): 650
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-10-26
  • IMDb: I, Claudius

Den åldrade kejsar Claudius sätter sig vid sitt skrivbord och börjar skriva ner sitt livs historia. Vi får höra honom berätta om släktens kamp om den romerska tronen, från Augustus tid, genom Tiberius och Caligula till Claudius själv, följt av den grymme Nero. Claudius, som av sina egna länge ansågs vara en stammande idiot, har noga uppfattat allt som hänt kring honom och Rom och har en mycket spännande historia att förtälja. Bered er på spänning, dramatik och ond bråd död…

Jag har svaga minnen av den här serien när den visades på svensk tv i min barndom. Mina föräldrar, och många med dem, var helt fascinerade av den skickligt berättade historien om romarrikets kejsare och dagen efter varje avsnitt var serien det stora samtalsämnet på arbetsplatserna. Själv var jag nog antagligen för liten för att se serien då, och ärligt talat hade jag nog inte kunnat ta till mig den på rätt sätt heller. Därför blev jag väldigt nyfiken och glad när den här maffiga dvd-boxen damp ner i brevlådan!

Det här är häftigt! Vi pratar om nästan elva timmar brittiskt kostymdrama med många ur Storbritanniens skådespelarelit i rollerna. Även dagens yngre lär känna igen ansikten och namn som Derek Jacobi (Gracchus i ”Gladiator”), John Hurt (”Alien”, ”Hellboy”), Brian Blessed (Boss Nass i nya Star Wars-filmerna), John Rhys-Davies (Ringen-trilogin) och Patrick Stewart (”X-Men”, ”Star Trek: The Next Generation”) för att nämna några. Däremot misstänker jag att den målgruppen kan vara svår att nå med denna produktion. Även om det handlar om romarriket och dess kejsare så är vi ljusår från actionspektakel som ”Gladiator”. Det här är ett relativt långsamt och dialogdrivet drama gjort för tv, vilket syns tydligt. Ibland ser det nästan ut som filmad teater, vilket inte brukar gå hem bland dagens ungdom.

Själv sitter jag och njuter, till viss del av nostalgi, men mest av denna påkostade och professionella produktion och de strålande skådespelarna. Är man dessutom som undertecknad intresserad av just denna historiska era blir njutningen ännu mera magnifik.

Ett stort tack till Atlantic, inte bara för recensionsexemplaret utan också för att ni släppt denna BBC-skatt för allmänheten.