Stockholm Boogie

• Svensk titel: Stockholm Boogie
  • Originaltitel: Stockholm Boogie
  • Speltid (min): 82
  • Release (Bio): 2005-10-28
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-02-08

Slackerfilm är någonting som jag håller varmt om hjärtat. Jag menar, vem kan ogilla ett par sköna typer som hänger omkring och gör mest ingenting. Det är dock en svår balansgång att göra en riktigt bra film inom genren, det gäller för det första att göra filmen tillräckligt ohändelserik så att det inte rinner över i andra genrer. Då blir det ingen slackerfilm. Det gäller även att göra det ohändelserika i filmen så pass intressant att det finns någonting händelserikt i det ohändelserika som får publiken att fästa sig vid karaktärerna.

Nu kommer en ny film som titulerar sig själv ”slacker”, ”Stockholm Boogie”, vilken handlar om tre personer som driver omkring en sommarnatt i Stockholm. Filmen är först och främst en kärleksfull hyllning till Stockholms nattliv, men jag tror nog att även folk utanför Stockholm kan känna igen sig i filmen. I alla fall i den första halvan om filmen som skildrar utelivet och festandet på ett pricksäkert och skickligt sätt. Men så är filmens regissörsbröder, John och Kalle Lindgren , uppvuxna just här, och många av karaktärerna är baserade på vänner och bekanta. Vilket märks. Många av karaktärerna är så djupt ointressanta och strömlinjeformade som man bara kan bli efter ett par öl, verklighetstroget måhända, men inte särskilt roligt. Det finns faktiskt en karaktär i filmen som känns genomarbetad och sympatisk, en genomsorglig bilmoddare som skriver dikter, detta skämtas dock bort och man ska sedan förväntas skratta åt honom.

När jag på Norrköpings filmfestival för någon månad sedan såg filmen så passade jag även på att höra vad de båda regissörerna hade att säga om sitt senaste verk. De berättade att filmen inte var till för att förändra världen, utan vara en kul och lättsam rulle. Denna mentalitet lyser igenom bioduken, allt tydligare under filmens sista akt. Tempot skruvas upp, och alla karaktärer skuffas undan till förmån för någon slags hysterisk fars. Det blir mycket action, och mycket skämtsamma roligheter som uppriktigt sagt inte alls är särskilt roliga. Vad som kunde blivt en riktigt intressant film mynnar senare ut och bli riktigt tråkig och osympatisk, vilket känns väldigt synd. Stockholm Boogie är en film som man kan se på förfestsen, lite småfull, och ha jätteroligt åt. Utan alkohol i kroppen är det svårt att se vart humorn och drivkraften ligger. Men så är jag ju uppvuxen utanför Stockholm också, jag kanske har missat något väsentligt.