I heart Huckabees

• Release (Blu-ray/DVD): 2005-10-28

Sveriges starkast lysande stjärna på journalisthimmelen, Fredrik Strage, skrev i våras en krönika om ett fenomen han kallade ”hej-jag-är-lite-smart-film”. Denna generalisering betyder den nya vågen av filmer som är starkt visuella och har ett bra soundtrack. I krönikan så benämndes bland annat filmer som ”The Royal Tennenbaums”, ”Garden State”, ”Lost in translation” och ”Eternal Sunshine of the spotless mind” som ytliga och låtsassmarta. Dessa filmer får dig att tro att du är smart genom att skölja över en tunn story med bra musik och en snygg yta. Så synd för mig då att dessa filmer alla finns med bland mina absoluta favoritfilmer. Detta betyder att jag kanske inte är smart på riktigt, utan bara blir lurad till att verka det. Hursomhelst så kommer nu ännu en film i den vidgade genren ”hej-jag-är-lite-smart”, ”I heart Huckabees”, en stjärnspäckad film av David O Russel, mannen som gav oss Three Kings.

Jag kryssar av alla kännetecken på ”hej-jag-är-lite-smart”. Bra soundtrack, check! Bra musik, check! Snyggt foto, check! Karaktärer som tittar in i kameran till bra musik, check! Filmen har egentligen allt som borde få mig att tro att jag är lite smart, och därför sätta ett för högt betyg på den, men ändå så är det någonting som saknas. Filmen handlar om den unge Albert Markovski, vd för ett stort amerikanskt företag, som känner sig bortkommen i livet. För att få svar på ett och annat så tar han till sin hjälp två tveksamma personer med det ännu mera tveksamma yrket ”existentiell detektiv”. Handlingen låter på pappret som någonting som Charlie Kaufman skulle kunnat hitta på, men i sitt utförande så är det inte alls lika komplext och medryckande. Man kan se filmen som lite Kaufman-light. Det blir aldrig vidare jättesmart, men det är ofta trivsamt och lite smygintellektuellt, alltså, en äkta ”hej-jag-är-lite-smart”, inte smart på riktigt, men med en liten touch av smarthet.

Det finns egentligen ingenting att klaga på i ”I heart Huckabees”, det är snyggt, skådespelarna gör sitt jobb med råge, och allt är välskrivet och bra. Ändå så känner jag mig inte fullt tillfredställd av det filmen har att erbjuda. Det har helt enkelt kommit så många smarta ”hej-jag-är-lite-smart-filmer” på de senaste åren, att inte filmen känns lika nyskapande och smart. De flesta av filmens scener är bara bleka kopior som andra filmer redan har gjort så mycket bättre. Men vill du ändå ha någonting att koppla av med en regnig söndagseftermiddag, och känna dig lite smart för ett tag (även om du inte är det), då är ”I heart huckabees” filmen för dig. Om du däremot inte gillar ”hej-jag-är-lite-smart”, eller kanske till och med är smart på riktigt. Då ska du passa dig. Se någon film av John Huston istället, eller Billy Wilder.