Movies, The

• Svensk titel: Movies, The
  • Originaltitel: The Movies
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-11-09

”The Movies” har varit på gång i otaliga år nu. Lionhead har utvecklat spelet som ska simulera skapandet av film och att driva en filmstudio. När det gäller Peter Molyneux och hans spelskapande (Black and White, Fable) så lovar han på förhand oftast lite mer än han sedan kan leverera. Det har sagts att det i spelet kommer att gå att göra vilken film man vill i vilken tidsepok man vill, ja till och med att återskapa klassiska filmer. Man ska kunna ställa in detaljer och händelser i timtal, och bli sin alldeles egen liten Peter Jackson hemma i datorn. Självklart är allt detta bara lögn i helvete. En liten småtrevlig filmtychoon är allt detta blir.

Till att börja med i ”the Movies” så får man välja om man ska spela det fria sandboxläget, eller karriärläget där man går från filmens födsel, ända fram till i vår tid. När det gäller det senare alternativet så gäller det att driva sin filmstudio i värsta sim-city manér. Man ska bygga studios, forska fram nya tekniker, och samtidigt se till så att skådespelare och filmcrew trivs. Detta skulle säkert kunna bli hur roligt som helst, om bara genomförandet hade varit en smula mer lockande. Nu är det mest tidskrävande, och det man oftast gör är att rehabilitera fulla stjärnor. Man längtar hela tiden till att få göra det spelet borde fokuserat helt på, själva filmskapandet.

Det finns bara ett problem, som jag tror spelets skapare också blivit varse om. Om man skulle ha tagit bort det småtråkiga simulatorläget och bara behållit filmskapandet, då så skulle detta blivit mer ett filmskaparverktyg än ett spel. Och som ett verktyg så hade mycket fler valmöjligheter behövts för att det skulle varit intressant, man skulle varit tvungen att kunna skapa filmerna mer fritt. Som det är nu så kan man bara välja på ett (ganska så stort) antal förinspelade filmsekvenser, välja ett par inställningar på dessa, och sedan lägga ihop dem till en fullständig film. Detta gör att man efter ett tag kan känna igen vissa klipp, såsom actionsekvenser och dödsanimationer, vilket sänker känslan av kreativitet och att man faktiskt gör någonting på egen hand.

Trots alla synpunkter så har jag haft det ganska så roligt med ”The Movies”. Jag har gjort mästerverk som ”Dusk of the Dead” och ”The Big Snow”. För även om det inte går att skapa vilken film man vill, så är ändå urvalet ganska så stort över saker man kan göra, och man kan gott roa sig ett par kvällar med att sitta och pilla ihop små korta filmsnuttar. Självklart så handlar det inte om några långfilmer, utan mer små femminuterssnuttar. Men tanken är god, och vi älskar ju alla film. Eller hur.