Besatt

• Svensk titel: Besatt
  • Originaltitel: The Exorcism of Emily Rose
  • Release (Bio): 2005-11-20
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-07-12

Den svenska titeln på filmen som har originaltiteln "The Exorcism of Emily Rose" är tyvärr ganska olycklig. Kanske är det typiskt när vi sätter egna titlar på filmer. Det är som om vi inte tar hänsyn till att det allt som oftast finns en större tanke bakom titeln, utan vi sätter en som på något sätt kan anknyta filmens handling.

För "Besatt" handlar inte om någon som är besatt, kanske lite men då på ett ytterst ytligt plan. Originaltiteln förklarar att det handlar om något helt annat. Nämligen om exorcism. Men visst kan man dra det längre och mena att även originaltiteln säger för lite. Jag förmodar att titeln var nödvändig för att locka en större mängd publik, för att göra filmen mer intressant. Men jag hävdar att filmens egentliga handling är någonting helt annat.

"Besatt" skiljer sig från filmen som man annars gärna vill sammanknyta den med, "Exorcisten". På ett sätt kan man säga att "Besatt" skulle kunna vara en slags "Vad hände sedan"-film, för frågan är om Fader Damien skulle kunna få mandat i domstolsjury om han blev dömd för mord på lilla Regan. I "Besatt" är det just Fader Moore (Tom Wilkinson) som står inför rätta på mordet på 19-åriga Emily Rose, som dog strax efter en exorcism.

"Besatt" är alltså om man ska hårddra det lite, en rättegångsfilm som ibland liknar något som John Grisham skulle kunna ha skrivit. Men det är också en film om det dilemma som uppstår när sunt förnuft handlar om att följa lagen och göra som majoriteten av oss andra gör. Här finns det ingen plats för vare sig tro eller andra möjligheter. Möjligtvis kan man se en likhet med det i Sverige så aktuella Åke Green-fallet, visserligen ett långskott, men här fick lagen backa för religionen.

Det är alltså lite komplicerat att riktigt veta vad mans skulle sätta för titel på filmen, om man har som syfte att göra innehållet rättvist. Det handlar om exorcism, men det handlar ännu mer om tro. Inte den enkla tron, utan om att tro på sig själv, sina insikter, att våga ta den svåra vägen för att man tror att det helgar godheten. Därför kan "Besatt" också ses med olika ögon. Du som vill se smaskiga scener med kroppar som tar omöjliga skepnader under exorcism, får ut lite av det men för dig kan nog filmen också bli en besvikelse. Men du som är öppen för att filosofiera runt existensiella frågor och som vill grubbla efteråt, för dig kan nog "Besatt" vara en ganska bra film. Åtminstone blev den det för mig.

Filmen bygger på verkliga händelser, något som gör det ännu mer skrämmande. Det måste alltså betyda att det händer att ondskan gör små besök i vår värld. Men återigen så måste du tro för att du ska kunna tro att det faktiskt händer. I dagens sekulariserade samhälle där mänskligheten förmodligen skulle må bättre av lite mer tro på både Gud och godheten, kan "Besatt" fungera som ett nytt evangelium om man så vill. Jag kan inte påstå att jag kallar mig kristen, men jag är däremot öppen för alla förslag, framförallt om de kan hjälpa oss att våga se saker från andra perspektiv.

Jesper Isaksson