Shiri

• Svensk titel: Shiri
  • Originaltitel: Swiri
  • Speltid (min): 125
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-03-17

Det som idag ses som sydkoreansk filmdominans hade sin början i landets första riktiga blockbuster; Shiri. Handlingen rör sig på typiskt Hollywood-manér med explosioner, skottlossning och en femme fatale beväpnad med en slitzad klänning och en dödligt snipersikte. Samtidigt har man använt sig av en Nordkorea/Sydkorea politisk konspiration som drivmotor i handlingen.

När den politiska oron mellan länderna änligen börjar lättna smugglas Nordkoreas farligaste hemliga agent in till grannlandet för att störa freden, med stor förödelse på vägen. Hon blir dock kär i en sydkoreansk agent och när deras relation blir allt mer involverad börjar han komma henne på spåren... och måste nu bestämma sig för att bevara kärleken eller bevara freden mellan de båda länderna.

Det som är framträdande i filmen är att den är snygg och välgjord, med inspiration tagen från både amerikansk action och Hong Kongs polisfilmer. Handlingen är ytlig med explosionerna stora och det finns tillräckligt med substans, och ett par riktigt läckra scener, som gör den här filmen till en perfekt popcornrulle att åtnjuta. Dock så var den betydligt viktigare i Sydkorea när den kom, då den blev ett startskott för en ny typ av ambition inom landets filmskapande. Hade det inte varit för Shiri hade storsatsningar som bland annat Silmido säkerligen inte blivit av, och vem vet, kanske hade även flera av landets senare mästerverk även dem inte blivit satta i produktion.

Filmen är i alla fall underhållande nog och ifall man är förtjust i stora explotioner och samtidigt se filmen som var det första steget i världens just nu mest intressanta filmrevolution är Shiri ett måste. Förövrigt kommer även Oldboyfans att glädjas då Min-sik Choi återfinns i en tidig roll.

Filip Gieldon