A Bittersweet Life
- Svensk titel: A Bittersweet Life
- Originaltitel: Dal Kom han In-Saeng
- Speltid (min): 119
- Release (Bio): 2006-03-03
- Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-23
Recension - Blu-ray/DVD
Årets mest efterlängtande sydkoreanska film är utan tvekan Sympathy for Lady Vengeance. Vad är det då som händer? Den blir självklart överglänst av en annan betydligt mera oväntad film; A Bittersweet Life.
A Bittersweet Life är regisserad av en av Sydkoreas ledande regissörer i den nya eran av postmodernistisk och stilsättande film; Ji-woon Kim. Tidigare stod han för regin för den subtila skräckfilmen A Tale of Two Sisters och bevisade att japanerna inte har monopol på den skräckfilmsrörelse som de gjort så populär de senaste åren.
Intrigen är, som så ofta i Sydkoreansk film, lövtunn på ytan och avgrundsdjup på insidan. Handlingen börjar när allt-i-allo lösaren Sun-woo (brilliant spelad av Byung-hun Lee) får i uppdrag av sin boss att förfölja dennes flickvän, och ifall hon är otrogen göra sig av med både henne och hennes älskare. Självfallet är hon otrogen och det är nu dags för Sun-woo att tillfredställa sin försörjare – vilket han inte klarar av när han väl tittar in i flickvännens ögon. Hans chef kommer nu att ta ut sin hämnd för detta svek och en orige i vackert koregraferat våld och tuffa sydkoreaner i rockar fyller upp det mesta av den resterande filmen. Eller så verkar det, som vanligt...
För än en gång där intrigen är som tunnast i sydkoreansk film döljer sig så mycket mer under ytan. A Bittersweet Life, som förövrigt ordagrant översatt från Sydkoreanska betyder ”la dolce vita” är poesi och existensiella frågor om livet när det är som vackrast. Våldet kantas av långa stilrena montage med stråkmusik, samtidigt som Sun-woo söker svar på varför han har blivit vänd ryggen till efter alla sina år som lydig underordnad.
Fotot är som alltid i denna typ av film utsökt och skådespeleriet är i praktiken felfritt. Högst tillfredställande är Roe-Ha Kims slemmiga roll som klantig gangster, liknande den polisroll han tidigare spelat i fantastiska Memories of Murder. Fotot är steget bättre än i A Tale of Two Sisters vilket talar för sig självt, och även om Ju-woon Kim har växt som regissör sen dess har han allt mer utpräglat sin egen stil i filmskapande. A Bittersweet Life blir tillslut en väldigt sorglig berättelse försatt i en surrealistisk gangster-noir miljö där de flesta ingridienserna faller vackert på plats. Ett måste i Asienkollektionen.
En andra åsikt: Kim Ekberg
A Bittersweet Life är ännu en i raden av skitsnygga sydkoreanska hämndrullar. Och skitsnygg är den verkligen, det kan jag inte säga någonting om. Men där Chan-Wook Parks filmer har ett djup, saknar denna helt någonting under den glättiga ytan. Allt ser snyggt ut, men man vet inte riktigt varför. Ingen av karaktärerna går att sympatisera med, och själva historien går inte riktigt att få något grepp om på grund av avbrott om evighetslånga actionscener. Visst, man får gärna göra en snygg film med mycket fart och fläkt. Men åtminstone jag vill ha någonting som gör att man inte somnar också, och i ”A bittersweet life”s sista halvtimma kommer gäspningarna lite väl ofta. Påminner mig; ”det är bara en film, inget mer”. Och en dålig sådan också. Se "Lady Vengaence" istället.
Betyg: 2/5
Kommentarer