Finder's Fee

• Speltid (min): 96
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-11-30
  • Tagline: The numbers don’t lie, but the players just might.

Om man tar en kaxig vampyrdräpare (Ryan Reynolds från ”Blade 3”), en galen knivmördare (Matthew Lillard från ”Scream”), Darth Vaders röst (James Earl Jones) och tillsätter en pokerkväll kryddad med etik och moral så får man ”Finder’s Fee” i ett nötskal.

Var utspelar sig filmen? Inte i Transsylvanien och inte i rymden. Den utspelar sig däremot uteslutande i huvudpersonen Teppers (Erik Palladino) lägenhet. Teppers polare ansluter snart för en sedvanlig pokerkväll med diverse skitsnack och munhuggning. Till saken hör att Tepper hittat en plånbok på gatan som visar sig tillhöra en åldrad busschaufför vid namn Avery Phillips (James Earl Jones). Tepper får tag på Avery som lättad kommer över för att hämta sin ägodel. Snart dras han med i ett parti poker eftersom en i gänget lämnat återbud.

Det låter väl småtrevligt? Om det inte vore för rätt och fel-aspekten som bottnar i girighet och riskerar att leda till våldsamheter. Efter att ha ringt efter Avery upptäcker Tepper att Avery har en vinstlott på flera miljoner i sin plånbok! Tepper byter ut lottokupongen mot sin egen nitlott och låtsas som ingenting. Efter en del turer slutar det med att alla lottokuponger, däribland stjärnvinsten, ligger i potten på pokerbordet, utan allas vetskap. Kommer den nervöse Tepper att lura den rättmätige vinnaren? Kommer Tepper att fria till sin flickvän (subplot)? Kommer det en twist i slutet av filmen? Kanske det kanske.

Dramathrillern är överlag välspelad och intressant. Scenariot är lätt att relatera till. Filmen klarar sig förvånansvärt bra utan miljöombyte. Man kan störa sig på den just störige Matthew Lillard i längden. Hans käft går som på räls. Ryan Reynolds har gjort bättre roller. James Earl Jones står för tyngden. Temat poker versus rätt och fel håller uppe filmen.

En hyfsat stabil trea får det bli betygsmässigt. Vad jag saknar är större sympati för någon av karaktärerna. Kan inte riktigt sätta fingret på det. Sammanfattningsvis är det här en sevärd historia som har sina förtjänster, men inget som man nödvändigtvis behöver köpa.