Kejsarens nya stil 2 - Kronks nya stil

• Svensk titel: Kejsarens nya stil 2 - Kronks nya stil
  • Originaltitel: Kronk's New Groove
  • Speltid (min): 72
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-01-18

Kronk har det numera bra, om man jämför med hur det var i förra filmen vill säga, han är omtyckt och respekterad. Han har dock lite bekymmer med att han fortfarande är lika korkad och att han vill bli accepterad av sin pappa, Papi. Den onda häxan lurar honom att hon verkligen har börjat ”bry sin om de odugliga krä… jag menar anda människor” och nu vill sprida lycka genom att sälja ett preparat som verkar föryngrande. Kronk sväljer konceptet och inser att han kommer göra sig en förmögenhet. Pensionärerna blottar sig helt och vänder sig till honom för att sälja pensionärshemmet på kullen så att de kan få råd med elixir.

Ja, det haglar skämt på en ganska behaglig familjenivå och det kanske är lite förmätet av mig att kräva mer – men nu gör jag det och tycker att de senaste filmerna från Dreamworks är coolare och roligare. ”Hajar som hajar” och ”Hitta Nemo” är farligare och därigenom intressantare. Kärnan av problemet är att denna uppföljare till Kejsarens nya stil inte engarerar. Storyn är sval och den spinner ett par varv för mycket kring samma saker. Men småtrevligt ändå. I jämförelse med den franska datoranimerade film jag recenserade häromdagen (”Ragge Räv”) är den tillrättalagd och politisktkorrekt på ett sätt som man lätt kunde tro skulle passa mig – men NEJ! Detta är fel på andra hållet. Finns det INGEN som klarar konststycket att tillfredställa mina önskningar???

En bra barnfilm får icke innehålla logiska luckor och måste vara trovärdig i all sin fantasifullhet, för barn är inte lika förstående och godvilliga som vuxna. I Kejsarens nya stil klarar väl luckorna sig OK, även om hus som helt utan förvarning faller ner från himmelen och sätter sig på toppen av en kulle för att huvudpersonen Kronk vill imponera på sin pappa. Just detta går bara förbi min dotter, hon sållar helt enkelt bort det och när jag frågar säger hon nedlåtande till mig att det inte var så det gick till.

Man är ju lite nöjd i alla fall med att det är en klassiskt tecknad film och inte en stel robotanimerad rulle, det börjar ju faktiskt bli sällsynt. En stark 2:a och en förhoppning om att ”Bambi 2” kan vara en riktig höjdare när den får biopremiär om 2 dagar ger trailern innan filmen. Som hos alla andra dollarvaskande uppföljare är extramaterialet svagt och intetsägande.

Mattias Svensson