Det våras för sheriffen

• Svensk titel: Det våras för sheriffen
  • Originaltitel: Blazing Saddles
  • Speltid (min): 89
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-08-09

Mel Brooks är en Gudsberörd humorist som gett oss en massa roliga filmer att glädjas åt. Bland andra kan man nämna ”Young Frankenstein”, ”Silent Movie”, ”High Anxiety”, ”Spaceballs” och ”Robin Hood: Men in Tights”. Bland alla hans filmer har dock Blazing Saddles och ”Young Frankenstein” klassikerstämpeln påklistrad på omslaget. Av dessa två uppskattar jag Frankenstein mera än Blazing Saddles, men skillnaden är minimal.

Manuset är inte mindre än fullständigt genialt. En liten vilda västernstad terroriseras av ett gäng skurkar som i sin tur lyder indirekt under guvernören. Staden har ingen sheriff och för att blidka väljarna och samtidigt förstöra staden?!? (han har aktier i järnvägsbolaget som vill riva staden) utnämner han en svart sheriff för att bringa order i kaos. De ultrakonservativa invånarna, som nästan alla heter Johnsson, får en mindre chock och den enda som vill hjälpa hjälten är en försupen revolverdesperado.

Det hela blir en veritabel kakofoni av all sorts humor, från rasistvitsar till tvättäkta prutthumor. Man leker friskt med fördomar och klichéer. Mel Brooks själv spelar 4 roller, Cleavon Little (RIP) porträtterar sheriffen och Gene Wilder gör en sedvanligt rolig tolkning av västerns snabbaste skytt. Och kolla in Madeleine Kahn (RIP…snyft!) gör en helt sanslös roll som Lili von Shtupp, the Teutonic Titwillow.

Man kan säga många saker, onda och goda, om Brooks regiarbete. Han är inget geni, men han lyckas ofta med att skapa hårt slående humor genom bra timing och väl valda karaktärer. Brooks största styrka ligger i att han vågar anspela på sex, vulgariteter, fördomar och dumheter som folk officiellt avskyr, men som man skrattar åt i hemlighet. Brooks gör detta på ett rumsrent och snyggt sätt, inte som vissa nyare filmskapare som går rakt på sak och eventuellt förstör en saftigt rolig situation genom att vara FÖR vulgär.

Denna DVD är helt klart värd att äga. Jag har sett filmen säkert 10 gånger och kommer att se den igen. Man måste dock göra ett lättare avkall på kvalitén för den är inte av högsta möjliga klass. I synnerhet ljudet fann jag något flummig. Men, men, är man fanatisk så är man.
Jag känner ingen som inte skulle ha tyckt att Blazing Saddles var dålig. Alla, inklusive många recensenter, har varit ense om att detta kan manusmässigt vara den absolut bästa komedin… eller i alla fall bland de 10 bästa…någonsin. Och då måste man komma ihåg att ”Young Frankenstein hamnar bland de 10 också!

På senare tider har Brooks inte presterat något extremt roligt och det är synd. Men låt oss då njuta ännu en gång av Rock Ridges nya sheriff och hans eskapader.