Lucky number Slevin

• Svensk titel: Lucky number Slevin
  • Originaltitel: Lucky number Slevin
  • Speltid (min): 109
  • Release (Bio): 2006-06-16
  • Tagline: Wrong Time. Wrong Place. Wrong Number.

Bra skådespeleri, snabba vändningar och oväntat slut. En blandning av det brukar resultera i bra filmer och så även denna gången. "Lucky number Slevin" är filmen som slår knut på sig själv både en och två gånger.

Josh Hartnett, (ni vet den sockersöta killen som gjorde succé med ett och samma uttryck i filmen "Pearl Harbour") spelar Slevin; en kille som tycks ha allt annat än tur då han ständigt befinner sig på fel plats vid fel tillfälle. Han förväxlas med en "Nick", en spelberoende kille med skulder upp över öronen. Iklädd bara en handduk blir han således ivägsläpad till två personer som vill ha tillbaka sina pengar. Båda har dock alternativa lösningar på problemet och vips är Slevin indragen i något som bara blir mer och mer komplicerat ju längre tiden går.

Vissa säger att regissören Paul McGuigan lindar in sig i en röra han inte kan ta sig ur. Vändningarna är många men enligt mig väldigt noga avvägda. Jag tycker inte alls att det blir för mycket och under de 109 minuter du tittar på filmen blir du både road, konfunderad och skrämd. Skrattet är med dig på hela resan och med en skådespelarensemble som denna kan det helt enkelt inte bli fel. Paul McGuigan är relativt ny i rampljuset. Skotten har blygsamma sex filmer på sin meritlista. Efter den här kommer han högst troligt få ett och annat erbjudande till inom kort.

Förväxla inte denna film med "Seven". Morgan Freeman är med och har en ung kille vid sin sida. Upplägget är dock helt annorlunda och även om det står "thriller" på båda baksidor kommer inte "Lucky number Slevin" upp i samma nivå. Varken i kvalitet eller i att fängsla tittaren.
Med detta vill jag ändå säga att filmen håller hög klass. Med fyra av fem möjliga rekommenderar jag starkt denna film!

Daniel Johansson, chefredaktör