Elizabeth

• Svensk titel: Elizabeth
  • Originaltitel: Elizabeth
  • Speltid (min): 119
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-12-03

Förutom att en film skall ha ett visst underhållningsvärde, kan den också förmedla ett faktiskt, historiskt perspektiv eller berättelse. Kan man koppla dessa egenskaper ihop får man en alldeles utmärkt film. Elisabeth är en sådan film.

Till skillnad från 50- och 60-talets megadyra produktioner (exempel: ”Ben Hur”, ”El Cid”, ”The Fall of The Roman Empire” osv) visar Elisabeth ett historiskt troget och realistiskt händelseförlopp. Den analyserar kvinnan Elisabeth och visar hennes svåra tid som drottning Elisabeth I. Porträttet blir övertygande. Hovets hat och sammansvärjningar får J.R i Dallas att blekna rejält. Trots att man historiskt vet hur allt sedan slutar blir spänningen kännbar. Elisabeth var en tuff jävel på slutet och det är denna film också.

30-40 år gamla historiska epos har ett stort underhållningsvärde på sina säregna sätt. Vem kan inte fascineras av kapplöpningsscenen i ”Ben Hur” och förundrar hur stuntmannen överhuvudtaget överlevde. Man kan gapa stort åt 10 000 statister i en och samma scen i ”El Cid” och undra vad det blev och kosta. Och man kan häpnas över de magnifika scenbyggen man uppförde i ”Cleopatra”. Ja, ja. De stackarna hade ingen digitalteknik på den tiden.
I Elisabeth behövde de inte sådana finesser. Filmen är gjord i faktisk omgivning med undantag av vissa scener och personerna porträtteras utan att dölja ”skönhetsfel”.
De elaka är inte alltid svartmuskiga och fula och hjältarna kan se sååå mordiska ut. Folk bränns på bål, huvuden huggs av, barn skickas till krig, äktenskap ordnas av utomstående för att passa statens angelägenheter och svek, lönnmord och maskopi hör till vardagen. Politik är ett smutsigt spel.

Mitt i allt står en bräcklig kvinna omringad av hovets män, katolska biskopar, rådgivare av alla sorter, potentiella friare osv. I bakgrunden lurar dessutom en tom statskassa, ett svekfullt Frankrike och en krigisk Mary of Guise (eller Mary Stuart om man så vill) i Skottland. Filmens regissör, den indiska Shekhar Kapur regisserar med stadig hand och slutresultatet är mästerligt. Den Australienska skådespelaren Cate Blanchett portretterar Elisabeth I med finess och Geoffrey Rush (också Australiensare) målar upp en udda allierad till drottningen. F.ö. då man nämner herr Rush så måste jag få rekommendera filmen ”Shine” där denna eminenta skådespelare gör ett gripande porträtt av pianisten David Helfgott. Dessutom spelar han själv i alla scener och är faktiskt en erkänd konsertpianist. Indisk regissör, Australienska skådespelare, en och annan Irländare i rollerna… ja, å andra sidan var ju engelska kungahuset inte speciellt engelskt. Precis som det svenska inte är speciellt svenskt med en franskättad kung och en brasisiansk-tysk drottning.

Nå väl, såvitt vi vet och tolkar historien så är Elisabeth en verklighetstrogen film. För oss som dessutom uppskattar DVD-filmens superba bild och ljudkvalitet blir upplevelsen speciellt njutbar. Frugan lyfte en bra halvmeter då åskan ekade i Elisabeths slott. Själv försökte jag verka oberörd men rördes till tårar av den välseparerade och djupa ljudupplevelse. Musiken är bland det mäktigaste man kan höra även om den inte alltid är tidstypisk. Sådant kan man ha överseende med, eller hur?

Även om Elisabeth inte fyller de mest action- och skjutglada filmgalningarnas behov rekommenderar jag filmen med näst intill religiös övertygelse till samtliga DVD-ägare som inte ser ”Beowulf” som den ultimata filmupplevelsen. En film som denna måste finnas i DVD-biblioteket och tål att ses många gånger om.