Enemy of My Enemy

• Svensk titel: Enemy of My Enemy
  • Originaltitel: Enemy of My Enemy
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-04-06

Som filmdåre och recensent ser jag otaliga filmer per år. Vissa väljer jag att skriva om och andra faller i glömska snabbare än fort. Det finns även de man vill glömma beroende på varierande orsaker, exemplevis den att filmen är, enligt min åsikt, skit. Jag väljer att skriva om filmer som i huvudsak tillför mig en speciell känsla oavsett om den är positiv eller negativ. Helst skriver jag om filmer som jag gillar, men ibland måste jag ta till yxan och såga en film totalt. I detta fall heter filmen Enemy Of My Enemy.

Herreminjee, vilken smörja. Det som kunde vara en realtivt skaplig idé till film har dissekerats och manglats till att passa den amerikanska kabel TV:n och de korkade ungdomarna som gillar att se omotiverade explosioner, en massa maskingevärsknatter, korkat våld, folk som flyger iväg då de träffas av en höghastighetskula för att inte tala om en s.k. lustig dialog mellan huvudpersonerna. Men vad fan, ingen kastar snabba lustigheter ur sig eller hinner kyssas i ventilationstrummor medan grymma terrorister hotar skjuta både gisslan och hjältarna.

Naturligtvis innehåller filmen litet pappa-son problematik, en f.d. flickvän, avliden fru, grymma separatister, fängslad general, korkat Pentagonfolk och en atombomb på väg att brisera. Dagens fråga lyder: Hur många sekunder har hjälten till godo innan han kan avvaktivera bomben?
Naturligtvis finns även kliniskt rena ventilationsrör som leder allstans i ambassadhuset och där vem som helst kan krypa utan bekymmer. Vidare finner vi att atombomben låter…den hummar som om den skulle vara en reaktor på Starship USS Enterprise. Denna bomb ligger f.ö. i källarvåningen av den amerikanska ambassaden i Bukarest och har inte upptäckts av Ryssarnas satelliter som är kända för att känna av strålning från armbandsur med fosforvisare? Och för att avsluta denna hatkampanj mot filmen undrar jag bara: Om nu bomben ligger i källaren, hur kommer det sig att hjälten, efter att han desarmerat bomben, gör entré i ambassadaulan genom att spatsera trapporna NER i stället för att komma upp ur källaren som vi vanliga dödliga gör? Kanske var han uppe i andra våningen först för att tvätta av sig innan han återförenas med sin son?

DVD-kvalitén har jag inget on att säga om och ljudet är OK det med. Vill ni se en Daryl Hannah med rynkor i ögonvrån, en f.d. Robocop Peter Weller i sin sämsta film och ett stycke avtrubbad Tom Berenger så kan ni med gott samvete köpa filmen. Annars... SPRING!