Ett perfekt mord

• Svensk titel: Ett perfekt mord
  • Originaltitel: A Perfect Murder
  • Speltid (min): 105
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-08-09

Baserad på samma pjäs som Hitchcocks "Slå Nollan till Polisen". En förmögen finansman som är på väg mot personlig konkurs upptäcker att hans fru bedrar honom med en ung konstnär. Därför utpressar han konstnären att mörda henne för att få försäkringspengarna och det stora arvet.

Jisses, vilken blixtvisit. Min polare ringer mig 11:45 på en Söndagmorgon. Jag har inte klätt på mig eller någonting. Han säger - På med kläderna, jag har biljetter till "Ett Perfekt Mord", den börjar om 15 minuter. VA! var min reaktion. Jag sväljer några klunkar munvatten (ni har inte upplevt inre smärtor om ni ej gjort detta) och tar på mig kläderna. Jag tar hissen alla 10 våningarna ner där min kompis står och väntar. Hans grannar hade kört honom i deras bil, fort som tusan. Och vägen till biografen gick i samma tecken, vi åkte i 80-90 på en 50 väg - Mitt i stadstrafiken! Vi kom precis i tid, jag trodde inte det var möjligt. När vi kom in så fick vi en läsk och en minipåse med ostchips - Smaskens. Det var Mix Megapol som stod för det kalaset. Nu vet ni hur en Söndagmorgon ser ut för mig, över till själva filmen.

Jag har inte sett "Slå Nollan till Polisen", men denna skall vara mer sann mot pjäsen. Antingen så är detta en dålig överföring till vita duken eller så var det en dålig pjäs. Detta var nog den tråkigaste filmen jag sett i år. Den är inte dålig, den är helt enkelt tråkig. Den räddas av bra skådespeleri från Douglas & Mortensen och en del roliga repliker. Det var en av sakerna som överraskade mig, där fanns mycket humor i manuset, kanske för mycket. Men jag kan ärligt säga att jag log och faktiskt skrattade några gånger. Det är inte vanligt att en thriller har den inverkan på en. Det är detta som räddar betyget.

Manuset var överlag inte så väldans bra, ingenting hände. Inga stora oväntade vändningar. Där är en som man lätt räknar ut, den har med Viggos karaktär att göra. Filmen var alltså rätt så förutsägbar. Regin var inte mycket att skryta över, jag vet inte vad som hände med Andrew Davis. Han gjorde den häftiga storbudgetfilmen "Jagad", men sen kom "Efterlyst" som faktiskt är bättre än denna enligt mig. Men nu hade han förlorat spänningskänslan. Visst, det hänger även musiken och klippningen hur spännande en film är, men regissören har talan på de områdena. Därför kunde han gjort något åt det. I denna filmen har han förlorat ännu mer av spänningen.

Fotot var fint, inget speciellt men inget dåligt heller. Musiken, ja nu kommer jag inte ihåg musiken. Det tyder väl på att den inte var så bra, eller hur? Vad finns där mer för tekniska grejer? Hmm, jag kan inte komma på något som är värt att nämna.

Som jag skrev längre upp så gör Michael Douglas ett bra jobb. Visst, det är samma karaktär som i "Wall Street", se vad typecasting kan åstadkomma. Viggo Mortensen gjorde ett hyfsat bra jobb, jag har aldrig riktigt lagt märke till honom innan. Fast jag sett en del filmer med honom, "Rött Hav", "Albino Aligator" och "Daylight" ploppar upp i huvet på mig. Den enda som inte fungerar är Gwyneth Paltrow, totalt felbesatt. Jag tycket om henne i "Se7en", men hon är felplacerad här.

Denna filmen borde inte ha blivit gjord för duken, det är en TV-film eller kanske en direkt-till-video. Om man tycker om långsamma thrillers med uppfriskande komiska delar så kan man tycka om den. Den sitter inte kvar i huvudet efter man lämnat biografen, varför skall man då se den?

Andreas Olofsson