Arrested Development SE02

Att TV4 drog en vinstlott när man började visa "Firma Ruffel&Bygg" må väl vara, att serien sedan inte blev någon tittarsuccé är snäppet värre. Saken är den att det är inte första gången TV totalt fuckar upp på det här viset och då syftar jag på det man gör när man köper in succéserier, ger dem ett nytt namn och sen lutar sig tillbaka. "Scrubs" är ett annat lysande exempel där TV3 en gång i tiden döpte om serien till "Första Hjälpen". "Firma Ruffel&Bygg" har originaltiteln "Arrested Development" och den svenska titeln lurade åtminstone mig att helt missa serien jag ändå hört mycket gott om. Det är som om man tror att originaltitlar inte betyder någonting. Fel fel fel! Uppenbarligen.

Säsong ett tillverkades 2003, gick raka vägen upp på den amerikanska topplistan, gav en Golde Globe till huvudrollsinnehavaren Jason Bateman och några Emmys till manusförfattarna. Men som sagt, på grund av TV4:s pinsamma egna titelfabrik, gick jag miste om första säsongen. Men inte ska man hänga läpp för det, för i våras damp nämligen "Arrested Devlopment SE02" ner i brevlådan och har till dags dato skänkt mig oändlig glädje och många spontana skratt.

Händelserna runt och i det familjeägda företaget är i andra säsongen, förmodligen lika skruvade och galna som i den första. Här finns lite av varje; allt från "Ally McBeal" till "The Simpsons". Möjligtvis skiljer sig serien i att humorn om möjligt kan kallas för smart humor. Ingenting är uppenbart -de små detaljerna styr och det är även de som framkallar de högsta skratten. Rapp dialog, makalösa karaktärer smälter så småningom ihop till en komisk massa som skulle kunna få fortsätta hur länge som helst. Tyvärr har ryktet om seriens nedläggning nått mig, vilket ändå borgar för inköp av säsong ett och tre vilken dag som helst.

Och snälla svenska TV-kanaler, döp för bövelen inte om utändska TV-serier! Då får ni ta mig tusan skylla er själva. Vi tittare får glädjas åt att "Simpsons" heter "Simpsons" och inte "Den löjliga fmiljen" eller kanske "Den gula familjen" eller att "OC" fick behålla namnet och inte "Gruff och kärlek i Amerika". Eller "Prison Break" som lika gärna kunde hetat "Släpp fångarna loss det är vår"...