Murder Island

• Svensk titel: Murder Island
  • Originaltitel: Murder Island
  • Speltid (min): 46
  • Release (Bio): 2006-02-24
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-04-18

Ett gäng ungdomar har planerat in en riktig festhelg; i hyrda kanoter ska de paddla ut till en ö där de slår upp sina tält, tänder en lägereld och grillar korv. Eller som en av flickornas mamma så finkänsligt uttrycker det innan de åker: ”Jaså, du ska ut och supa och knulla. Jag vet nog hur det går till på sådana här… camparorgier!” Riktigt så illa blir det dock inte, även om det blir både alkohol, braj och lite älskog.

Strax därefter försvinner den förste deltagaren i gänget. När de andra börjar leta dröjer det inte länge förrän en efter en går en brutal död till mötes. Det verkar som om de inte är ensamma på ön…

Låter det bekant? Det borde det göra, ”Murder Island” är väldigt trogen slashergenren och håller sig till ramarna. Det är skog, fulla och promiskuösa ungdomar samt en beväpnad galning. Inte det minsta originellt, men det är å andra sidan inte någon som förväntar sig det heller. Det här är en slasher, varken mer eller mindre. Den SKA vara förutsägbar!

Ett snyggt foto och riktigt bra klippning ser till att det blir en fröjd för ögonen. Jag känner mig dock lite splittrad angående ljudet. Man har valt att loopa replikerna, dvs att lägga på dem i efterhand. Fördelen med detta är att dialogen alltid hörs klart och tydligt, men tyvärr förloras en hel del av stämningen och känslan i processen. Det känns helt enkelt dubbat, vilket det i vissa fall också är visar det sig. Soundtracket består av idel tung musik från kända metalgrupper såsom Marduk, Dismember, Dark Funeral och andra arga pojkar och fungerar bra som stämningshöjare. Tyvärr är volymnivån på musiken lite väl högt mixad i förhållande till dialogen, men det är en småsak.

Skådespeleriet då? Vad ska man säga, agerandet ligger ofta farligt nära B-nivå, men det är också en del av genrens charm. Även om vissa repliker kan kännas lite krystade så är det inte ett dugg värre än vilken svensk såpa som helst, snarare tvärtom!

På en minimal budget har filmskaparna lyckats få fram en liten pärla i slasherträsket, en film som jag kan rekommendera till alla som gillar Fredagen den 13:e och liknande filmer.