• Originaltitel: Grizzly Man
  • Speltid (min): 103
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-23
  • Tagline: In nature, there are boundaries.

“If i show weakness, if I retreat
I may be hurt, I may be killed”

Timothy Treadwells inledande allvarliga ord kan på ytan ses som en varning om hans förebådande död men då Don Edwards mycket träffande musik avslutar Grizzly Man inser man att orden inte kan appliceras på den blonde mannens öde. Genom sitt känslomässigt närgångna filmande visar Treadwell både svagheter och styrkor men han flyr aldrig från sina björnar. Med ett högt pris som följd

Flykten står dock att finna tidigare i Treadwells hetsiga liv. Timothy Treadwell var den ensliga och humoristiska mannen som övergav civilisationen för att finna lyckan i närheten till det djur han älskade mest, grizzlybjörnen. I oktober 2003 hittades Treadwell och flickvännen Amy Huguenard döda, anfallna av en utstött björn i Alaskas vildmark. Grizzly Man är Werner Herzogs sympatiska dokumentär om den man som levde genom sin närhet till björnens värld långt ifrån de plågsamma minnena från mänskligheten.

Treadwells enda frivilliga kontakt med omvärlden består av handkameran som får agera både dagbok och känsloventil. Det är främst genom Treadwells egenhändiga material som publiken möter björnmannen. Samtidigt varvas Alaskas fria natur med Herzogs jakt på människor från Treadwells förflutna. Både Treadwell och Herzog kliver framför den egna linsen där den senares medkänsla skiner lika starkt som den tidigares passion för naturen. Herzog visar själv väldigt starka känslor i den ödmjukhet som uppstår i mötet med Treadwells familj och vänner. Den dokumentära känslan bidrar i mångt och mycket tilli Grizzly Mans styrka där lugna närståendes minnen blandas med känslostarka utbrott från en man med björnsjäl snarare än eldsjäl. Både rytande och varm.

Inte en film om björnar

Grizzly Man är i motsats till filmens anslag inte en film om björnar, det är en film om kärleken till dem. Herzog gör en varm visuell nekrolog över en man som förlorat en lovande ungdom till nederlagets alkohol men ersatte ett drogberoende med en kärlek till det vilda.
Grizzly Man är inte ett glorifierande av en miljöhjälte, i filmens vegetation urskiljer sig en sannerligen stark karaktär som motvilligt vägrar se den grymhet som den vackra naturen döljer. Herzog spårar upp en man fylld av både ett förakt för mänskligheten och en underbart brinnande vilja som man med lätthet känner sympati för. Komik blandas med sorg samtidigt som Treadwells spöke genomsyrar hela filmen vilket gör Grizzly Man till årets starkaste filmiska upplevelse.

Alaska har aldrig tidigare känts så varmt som i Timothy Treadwells sällskap där naturen skapar såväl upplevelsetoppar som nedtonade känslodalar. Grizzly Man är i sin fulländning vad Timothy Treadwell känner för naturen; ”den är vacker, den är sorglig, den är tragisk”

Stefan Björnlund