Masters of Horror: Sick Girl

• Svensk titel: Masters of Horror: Sick Girl
  • Originaltitel: Masters of Horror: Sick Girl
  • Speltid (min): 60
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-06-16
  • Tagline: Their wildest dreams are your worst nightmares

Den stela och introverta entomologen Ida Teeter (Angela Bettis) har ingen större tur i kärlek. De få gånger hon träffar kvinnor hon gillar skräms de bort av de många insekter som huserar Idas terrariefyllda lägenhet. Nu har hennes manlige kollega övertygat henne om att bjuda ut den söta tjejen som sitter och tecknar i lobbyn varje dag och till Idas förvåning tackar tjejen ja! Allt verkar gå som smort och snart flyttar Misty (mjukporraktrisen Misty Mundae), som tjejen heter, hem till Ida. Kärleken spirar och alla är lyckliga. Om de nu bara kunde hitta den där konstiga insekten som rymt också innan någon blir biten och infekteras av dess gift. Eller är de redan för sent ute?

”Sick Girl” är regissören Lucky McKees bidrag till den amerikanska TV-serien ”Masters of Horror” som nu släpps på svensk DVD. I projektet får rysarlegender som Dario Argento, John Carpenter, Joe Dante, Tobe Hooper, John Landis, Stuart Gordon, Takashi Miike och nyss nämnde McKee chansen att regissera ett avsnitt vardera där de får berätta en valfri historia. Serien har blivit en stor succé i USA, och blev väldigt omdiskuterat då TV-bolaget Showtime, som beställt serien, beslutade sig för att inte sända Takashi Miikes bidrag då det var för otäckt. Det kommer däremot att släppas oklippt på DVD.

Det är lite överraskande att Lucky McKee erbjöds regissera ett avsnitt av ”Masters of Horror” då han jämfört med de andra medverkande regissörerna får ses som något av en duvunge i branschen. Han har tidigare bara independentrysaren ”May”, också den med Angela Bettis i huvudrollen, bakom sig samt den kommande ”The Woods” med Bruce Campbell och, förstås, fröken Bettis. Inte så mycket att falla tillbaka på med andra ord, något som är på både gott och ont. Negativt är att McKee saknar den erfarenhet och kunskap som de andra regissörerna skaffat under årens lopp men samtidigt minskar risken att han går på rutin och fastnar i gamla fotspår. Med allt detta i bakhuvudet var det med blandade förväntningar jag satte filmen i DVD-spelaren.

Så vad tyckte jag om ”Sick Girl” när sluttexterna rullade förbi? Nja, detta var ingen hit direkt. Ett lesbiskt par som huvudfigurer varken chockerar eller provocerar och känns inte ens speciellt intressant. Mer provocerande är i så fall det faktum att McKee verkar driva med oss tittare; inte fan går vi på något så här simpelt och fantasilöst! Eller? Det största problemet är ändå att ”Sick Girl” aldrig blir det minsta skrämmande. De ”läskiga” effekterna såg vi bättre versioner av i ”Flugan” för tjugo år sedan.

”Sick Girl” är utan tvekan det hittills sämsta avsnittet i ”Masters of Horror”-serien. Mer skrämmande än knott, men inte lika otäckt som en geting.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.