• Svensk titel: Squid and the Whale, The
  • Originaltitel: The Squid and the Whale
  • Speltid (min): 88
  • Release (Bio): 2006-07-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-12-27
  • Tagline: Joint Custody Blows.

Regissören Noah Baumbachs film om när hans föräldrar separerade i mitten av 80-talet är både rolig och rörande. Allting speglas utifrån ett barns perspektiv, nämligen regissörens egna minnen av hur allt gick till.

Det är Brooklyn i New York, 1986, och vi hamnar mitt i en äktenskaplig kris mellan två författande tvåbarnsföräldrar. Pappa Bernard, som tidigare varit en publicerad författare, har spenderat mycket tid som lärare och blir numera ideligen refuserad av förlagen, medan mamma Joan har desto större lycka med sin nyskrivna bok. Detta kan inte Bernard riktigt acceptera och slitningar uppstår mellan dem. Men som i merparten av alla skilsmässor är det tyvärr så att det framförallt är barnen som hamnar i kläm. Yngste sonen Frank, 12 år, blir rebellisk i skolan och i hemmet, medan äldre brodern Walt, 16 år, funderar över livet och kärleken. Ändå verkar det som att det är Bernard det är mest synd om, åtminstone i hans värld.

“The Squid and the Whale” (direkt översatt: Bläckfisken och valen) är egentligen en känd utställning på det amerikanska naturhistoriska museet, där en gigantisk bläckfisk utkämpar en mäktig strid med en val i en glasmonter, men här fungerar det naturligtvis, även om meningen avslöjas först alldeles i slutskedet, som en metafor för det som sker i filmen.

Manuset är välskrivet, det är hela tiden roligt mitt i allt det sorgliga. Replikerna är träffsäkra och gestaltningen är gediget genomförd. Jeff Daniels fungerar utmärkt som allvarlig och deprimerad författare (tro det eller ej ni som direkt tänker på hans underbara karaktär i ”Dum och dummare”) som maktlös tvingas stå vid sidan av och se såväl karriär som äktenskap dra dit pepparn växer. Likaså är Laura Linney trovärdig och bra som den tröttnande frun som lämnar denne ytterst självupptagne man, för att äntligen satsa på sig själv och det dessutom med stor framgång. Anna Paquin från "X-Men"-filmerna återses som en av Bernards mer flirtiga elever. William Baldwin gör för övrigt en något bisarr biroll som tennislärare med en ur Bernards synvinkel, allt för nära insyn i familjens privata affärer.

”The Squid and the Whale” är utan tvekan ett skickligt hantverk, även om den inte riktigt faller mig i smaken. Dialogen är kvick, kameraarbetet snyggt, och skådespelarinsatserna klanderfria. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att resultatet endast blir ett charmigt och intelligent navelskådande från regissörens sida. För hur intressant är det egentligen med en självgod, misslyckad författare som tycker synd om sig själv, hans mycket mer sympatiska fru som naturligtvis lämnar honom för att själv göra karriär, och deras två pojkars olika sätt att hantera situationen? Sådär, i mitt tycke. Men visst, det är ordbrottande vardagsrealism, à la New York-intellektuella, så gillar ni det kommer den här filmen säkert att passa er som handen i handsken. Men det är långtifrån Woody Allen-klass, än så länge.

Jag står i valet och kvalet mellan en fyra och en trea, så i rättvisans namn blir det alltså inte bättre än en stark trea.

Gustav af Ugglas