Kinky Boots

• Svensk titel: Kinky Boots
  • Originaltitel: Kinky Boots
  • Speltid (min): 102
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-07-05
  • Tagline: How Far Would You Go To Save The Family Business?

Joel Edgerton (Owen Lars i nya ”Star Wars” trilogin, Gawain i ”King Arthur”) spelar Charlie Price som har den stora turen att vara son till traktens skofabrikör. Tyvärr är Charlie inte alls intresserad av skor. Hans flickvän lyckas därför dra med honom till London för att börja ett nytt liv som hon stakat ut åt dem. Men just när hennes lycka åt dem verkar slå in, dör Charlies pappa och Charlie tvingas åka tillbaka till Northamptonshire för att reda upp affärerna och bli av med fabriken. Det första han upptäcker är att pappan inte haft en enda order på flera år och lagret av högkvalitativa skor växer liksom skulderna på fabriken. Han åker till London för att försöka sälja sitt konkurslager men det enda han lyckas med är att bli nerslagen av en Drag Queen som han försöker rädda från att bli misshandlad av ett gäng råskinn. Det är när han ligger där på den kalla våta asfalten som han ser dem för första gången, de röda urläckra damstövlarna… på en man.

Detta är en feelgood-komedi helt och fullt i samma anda som ”Kalenderflickorna” som Tim Firth också var med att skriva manus till. Det finns fler referenser till nämnda film så som det folkliga och mellanmänskliga. Det är samma varma och förtrollande ton, samma härligt befriande och än en gång mänskliga humor, så levande att man faktiskt helt glömmer tid och rum. Det var i sanning mycket längesedan jag förälskade mig så djupt i en film som jag gjorde ikväll. De vanligtvis vansinnigt pinsamma scenerna som alltid finns med i dessa feelgood-produktioner känns inte pinsamma, utan i stället renodlat roliga. Man skrattar tillsammans med karaktärerna i stället för som i gängse amerikanska filmer: åt karaktärerna.

Man förstår snabbt varthän det barkar och letar man efter djupsinnighet och originalitet är detta inte rätta forumet, men det är autentiska visdomar som slungas mot mig i en rapp dialog och ett väl genomtänkt förlopp där inga detaljer är missade. Nåja – ett par små logiska luckor finns det i dialogen och jag tror att de är av typ tre (typ ett kan bara de som gjort filmen se, typ två kan alla filmintresserade se, typ tre ser alla) så jag avslöjar det inte här, det kan bli en kul sysselsättning när du ser filmen. För det måste du!

Musiken är väl invävd och det finns många olika tema för handlingen att välja mellan. Här parafraseras Askungen, La Cage aux Folles, och Brewsters Miljoner i ett virrvarr av sidospår som ibland är lämnade lite oavslutade, men det gör inget. Man förlåter allt och anledningen stavas Chiwetel Ejiofor, som spelar Lola (”Dirty Pretty Things”) med en oerhörd närvaro och känslighet lyckas han balansera och hålla trovärdigheten uppe för denna storhjärtade Drag Queen med sensuellt upphetsande och välsvarvade ben. Drag nummerna med Lola sjungandes är oemotståndligt skrattlockande och till och med den ofta så plumpa textningen är rolig. Vad sägs om Baccaras ”Yes sir, I can boogie” som har blivit ”Just det, jag kör boogie” i översättning. Jag skrattar så att jag kiknar, fortfarande ett par timmar efter att eftertexterna slutat rulla. Detta är en solklar femma!

Mattias Svensson