Dead Zone

• Svensk titel: Dead Zone
  • Originaltitel: Dead Zone
  • Speltid (min): 551
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-01-11

Ännu en serie är uppe på recensionsbordet. Det är "Dead Zone" som ska synas i sömmarna, serien från 2002 som baserar sig på Stephen King's novell.

Måste börja med att klargöra svårigheten att recensera en hel säsong. Speciellt en sådan som innehåller nått sånär avslutade delar. Kvaliten varierar mellan varje avsnitt och ett medelbetyg ändrar sig allt eftersom man tittar på ytterligare ett avsnitt. I rättvisans namn skulle man kanske därför recensera varje avsnitt för sig.

Detta kommer jag inte göra då jag vill sätta ett översiktligt betyg. Men ha i åtanke att kvaliten varierar kraftigt.

Detta är den första av totalt sett fem säsonger och den grundläggande handlingen för samtliga fem är att Johnny (Anthony Michael Hall) råkar ut för en olycka när han är liten. Han får en förmåga att kunna se in i framtiden och när han i vuxen ålder hamnar i koma i sex år, efter att ha råkat ut för en bilolycka, utveklas denna egenskap ännu mer. Vissa kallar det en gåva, andra en häxkonst. Johhny som varje gång han rör vid någon ser hans förflutna eller kommande framtid, är måttligt road över sin egenskap.

Efter sex år i Koma har mycket hänt. Hans dåvarande flickvän Sarah, har fött ett barn (Johnnys barn) och gift sig med en annan man, stadens sheriff. Förälsken sinsemellan släpper inte men med tyglade känslor lyckas de hålla det hela till vänskap. Tillsammans med Sheriffen löser Johnny ett antal svåra fall och det är detta som fyller avsnitten. Ena gången är det ett mordfall för att nästa gång vara en rättegång där Johnny är den ende som "vet" att personen som står inför rätta, faktiskt är oskyldig.

Som jag nämnt tidigare är varje avsnitt olika bra. Detta är (tyvärr) väldigt vanligt för Stephen King då han enligt min egen uppfattning ofta (läs alltid) öppnar sina filmer på ett otroligt bra sätt, för att i slutet spåra ur totalt och mer eller mindre förstöra filmupplevelsen. Skådespelarna är OK. Inte mer, inte mindre. En hel del överspel och otajmade repliker, men i det stora hela funkar det för en TV-serie som "Dead Zone".

Lite kuriosa: Johnnys frisyr förändrar sig drastiskt fram och tillbaka under avsnitten "Wheel of fortune" och "What it seems". Detta då filmteamet var tvunget att göra en hel del kompletterande filmningar ett år efter avsnittet var filmat.

Ett medelbetyg på 3 får serien där vissa avsnitt droppar ända ner till en 1:a och en del andra avsnitt kommer upp i 4 plus-kategorin.

Daniel Johansson, chefredaktör