Puzzle

• Svensk titel: Puzzle
  • Originaltitel: L'Uomo Senza Memoria
  • Speltid (min): 96
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-08-17

Tänk dig att du lider av minnesförlust. Du vet inte vem du är, vad du heter eller var du kommer ifrån. En psykiater påstår att du heter Edward och att du är efterlyst för mord och narkotikabrott stöld till ett värde av en miljon dollar. Talar han sanning? Vad har egentligen hänt? När du tror att pusselbitarna börjar falla på plats ställs du inför nya mysterier. Vem är det egentligen som följer efter dig hela tiden? Vem är det som försöker döda dig? Hinner du ta reda på sanningen innan det är för sent?

I Duccio Tessaris ”Puzzle” från 1974 är det just detta bryderi som huvudpersonen hamnar i. Det är en klassisk giallo, ett våldsamt kriminaldrama som håller publiken som på nålar under 87 minuter. Filmen är inte bara spännande utan även riktigt snyggt fotad, även om tidens tand satt sina spår i mastern. Läcker musik som mycket effektivt hjälper till att förstärka stämningen i filmen är mer eller mindre standard när det gäller giallogenren och man blir inte besviken här heller. Skådespelarna gör stabila insatser, Luc Merenda är otroligt cool i huvudrollen och har inte bara en övertygande fundersam och brydd blick utan även extremt coola skor. I den kvinnliga huvudrollen ser vi den vackra Senta Berger, vars karaktär definitivt inte hamnar i den alltför frekventa våp-kategorin.

Väldigt många giallos kan te sig röriga och komplicerade för oinvigda, men ”Puzzle” är ett undantag. Det är en förvånansvärt rak historia, utan att för den sakens skull bli förutsägbar. Jag skulle vilja påstå att ”Puzzle” är en bra inkörsport till denna genre och kan mycket väl väcka ett nytt intresse hos tittaren. Varför inte fortsätta med lite tidig Argento?

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.